hej byggare.. det har stått still ett tag nu men tummen har åkt ut en liten bit och snart kanske de blir vår med spikning o annat men fram till dess försöker jag planera så att vi så småningom får vårat torp beboeligt. innerväggarna är borttagna och bestod av masonit, timmerstommen är ca 7 cm funderar på att slå upp råspont på innerväggarna då det upplevs lite rejälare än masonit men jag funderar över luftspalten 1-3 cm som blir mellan innervägg o timmerstomme om den ska fyllas med kutterspån. för att undvika drag . eller finns det någon bättre lösning på innervägg?

Frågan är väl lite vad du vill åstadkomma med innerväggen. Isolering, slät yta för tapetsering, stoppa drag etc. Råspont är ju i sig ett vettigt material men jag ser inte direkt poängen med att sätta det direkt på timmerstommen. Det brukar ju användas för att få ett stadigt underlag i en vägg som alternativ till moderna skivor som plyfa och OSB, men du har ju timmerstommen redan som grund som borde vara ett stabilt underlag i sig (om den nu inte är extremt ojämn). Råspont känns ju inte heller som så kul att ha som sista yta, då borde man snarare sätta en trevligare panel, såsom pärlspont.

Goda alternativ är väl pappspänning och lerklining om du vill undvika masonit. En variant som är lite mindre byggnadsvård är ju tunn renoveringsgips som ändå ger lite liv till väggarna om den skruvas direkt på timmerstommen.

För att stoppa drag är väl det viktigaste att kontrollera drevningen av timret. Gör det gärna en kall och blåsig dag. Då känner du snabbt var det drar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.