Tycker det är lite förvirrande vad gäller timmerhus. Om man bygger ett "riktigt" timmerhus finns det då regler på att man måste isolera det invändigt överallt eller måste man bara isolera vissa väggar, eller inte alls?

Jättesnällt om någon kunde hjälpa mig reda ut det hela.

/Emma

Det beror på i vilken kommun du bor i har jag för mig samt hur du ska använda huset. Angående vilka väggar som ska isoleras så är gäller norrväggen om det bara är en vägg.
Vanligt är då att man bygger badum samt kök mot den väggen på en fristående regelstomme vilket möjliggör att timret får sjunka samt att man kan kakla väggar och golv i badrummet.

Det gäller samma regler i alla kommuner.

Om det är ett permanenthus (ej fritidshus) så finns det krav på att tak, golv, väggar, fönster och dörrar tillsammans skall var tillräckligt bra. De få ha ett genomsnittligt U-värde (U-medel) på högst 0,5 W/m2 °C. Ett bra tak kan då kompensera för något sämre väggar, exempelvis.
Det kan således finnas hur många kombinationer som helst. Men tillsammans måste de hålla sig under 0,5. Man får således räkna lite på detta så man hamnar rätt.

Trä isolerar vanligen sämre än mineralull. Man får då antingen ha väldigt tjocka träväggar eller kanske timmer + mineralull.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.