5 668 läst ·
8 svar
6k läst
8 svar
isolering av tak utifrån
Hej!
Någon som har erfarenhet av pir isolering utifrån? Funderar på att isolera taket med 100mm pir över sparrarna och 200mm MU mellan. Har tittat på bauders produkter som tak och tillbehör säljer. Vad finns det för andra produkter/företag som isolerar taket utifrån?
//Toni
Någon som har erfarenhet av pir isolering utifrån? Funderar på att isolera taket med 100mm pir över sparrarna och 200mm MU mellan. Har tittat på bauders produkter som tak och tillbehör säljer. Vad finns det för andra produkter/företag som isolerar taket utifrån?
//Toni
Ingen som har erfarenhet av bauders pir isolering eller kingspan kooltherm? Vad finns det för andra på marknaden?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Hej själv!
Jag förstår inte alla förkortningar och fackuttryck du använder, men mitt tak är isolerat "utifrån".
100 mm styrencellplast över en diffussionsöppen duk, som ligger på 17 mm råspont.
Och detta ligger över en oventilerad "vind".
Överst konventionell strö- och bärläkt och betongpannor.
Det är en konstruktion som verkar bra även nu fem år efter bygget.
Jag förstår inte alla förkortningar och fackuttryck du använder, men mitt tak är isolerat "utifrån".
100 mm styrencellplast över en diffussionsöppen duk, som ligger på 17 mm råspont.
Och detta ligger över en oventilerad "vind".
Överst konventionell strö- och bärläkt och betongpannor.
Det är en konstruktion som verkar bra även nu fem år efter bygget.
Knockonwood: vilket fabrikat har du använt dig av vart köpte du isoleringen, pris?
Har själv tittat på bauders lösning. http://takochtillbehor.se/pir-isolering/branta-tak.aspx
http://takochtillbehor-se.danaweb1....lders/2-pdf/82_produktblad-bauder-pir-sds.pdf
Tänkt lägga utan duk och råspont vilket blir innifrån och ut.
Gips - osb - ångspärr - 200mm MU mellan stolarna - 100mm PIR skiva - läkt - betongpannor. Enligt tillvärkaren så behövs ingen duk under eller över utan detta är innbyggt i skivorna.
Jo priset är saftigt men känns som jag tappar för mycket takhöjd / boyta om jag isolerar med MU.
Man kanske kan regla på takstolarna ovanpå med 20cm i stället.
//Toni
Har själv tittat på bauders lösning. http://takochtillbehor.se/pir-isolering/branta-tak.aspx
http://takochtillbehor-se.danaweb1....lders/2-pdf/82_produktblad-bauder-pir-sds.pdf
Tänkt lägga utan duk och råspont vilket blir innifrån och ut.
Gips - osb - ångspärr - 200mm MU mellan stolarna - 100mm PIR skiva - läkt - betongpannor. Enligt tillvärkaren så behövs ingen duk under eller över utan detta är innbyggt i skivorna.
Jo priset är saftigt men känns som jag tappar för mycket takhöjd / boyta om jag isolerar med MU.
Man kanske kan regla på takstolarna ovanpå med 20cm i stället.
//Toni
Är ju lite bättre pris utomlands, någon som importerat. Men kanske frakten äter upp priset.
Tittat lite här http://just-insulation.com/
Tittat lite här http://just-insulation.com/
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Det var Thermisol.
Priser osv minns jag inte, ligger för djupt ner i pappershögarna nu efter fem år, och är väl också inaktuella vid det här laget.
Priser osv minns jag inte, ligger för djupt ner i pappershögarna nu efter fem år, och är väl också inaktuella vid det här laget.
Man kan isolera med mineralull på utsidan och låta råsponten ligga kvar om man inte har för mycket isolering på insidan. På Renzero-huset hade de gjort så. Förmodligen blir det billigare än med pir-isolering.
http://www.renzero.se/blog_9_10_2013.php
Jag var intresserad av isolering på utsidan tills jag fick reda på kostnaden. Om man bortser från det så är det ju en bra lösning för att helt slippa mögelproblem, ingen utomhusventilerad vind och bra takhöjd på insidan.
Jag kommer snart bygga två takkupor på huset och då blir det isolering på utsidan för att slippa utomhusventilerad konstruktion.
http://www.byggahus.se/forum/tak-vind/244318-bygginstruktion-utvandig-takisolering.html#post2095634
http://www.byggahus.se/forum/isoler...solera-i-samband-med-takbyte.html#post1901409
Bauders isolering kan man köpa rätt mycket billigare i Tyskland vill jag minnas. Ännu bättre kanske vore att köpa från Polen för att få billigare frakt.
http://www.renzero.se/blog_9_10_2013.php
Jag var intresserad av isolering på utsidan tills jag fick reda på kostnaden. Om man bortser från det så är det ju en bra lösning för att helt slippa mögelproblem, ingen utomhusventilerad vind och bra takhöjd på insidan.
Jag kommer snart bygga två takkupor på huset och då blir det isolering på utsidan för att slippa utomhusventilerad konstruktion.
http://www.byggahus.se/forum/tak-vind/244318-bygginstruktion-utvandig-takisolering.html#post2095634
http://www.byggahus.se/forum/isoler...solera-i-samband-med-takbyte.html#post1901409
Bauders isolering kan man köpa rätt mycket billigare i Tyskland vill jag minnas. Ännu bättre kanske vore att köpa från Polen för att få billigare frakt.
Redigerat:
Någon som hört / vet något om att PIR tappar isolerings förmågan med tiden?
Någon som har ett tak med utvändigt Bauder, maco-dach eller kingspan isolering gärna med några år på nacken?
Någon som har ett tak med utvändigt Bauder, maco-dach eller kingspan isolering gärna med några år på nacken?
Klicka här för att svara
