Hej,

Jag ska dra köldbärare genom mellanbjälklaget. Har pratat med tillverkare som rekommenderar sina produkter och Uponor Unipipe plus verkar vara det bästa tillgängliga som är färdigisolerat (15mm lambda 0.034).

Men hur försäkrar jag mig om att det inte blir kondens ? Mina enkla simuleringar visar på att temperaturen vid isoleringens yta blir under kondenspunkten medan tillverkarnas kalkylatorer (har använt paroc:s) visar att det går bra.

En andra fråga är hur man löser det om man dessutom vill isolera hela bjälklaget med lösull ? Enligt mina beräkningar och teorier så försämrar det läget (flyttar ut daggpunkten ännu mer från röret).
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.