Vi har ett nybyggt Myresjöhus där vi har carport med kallförråd. Förrådets väggar har endast panel och så en vintträt duk. Min fråga är hur jag ska göra för att få det mindre temperturkännsligt. Jag har tänkt att spika upp träskivor på reglarna för att få till ett bättre rum och då är frågan om jag även ska isolera när jag ändå är i gång.

Jag tar tacksamt emot synpunter, tips och ideér.

Om du ändå ska sätta skivor kan du väl lika gärna isolera också. Glöm inte taket. Bara isolera väggarna gör inte mycket nytta. Och ångspärr på varma sidan (närmast inner-skivan).

Så jag ska alltså sätta dit isolering sedan ångspärr? och så skivorna innerst. Ångspärr är alltså typ plast?

Vet inte när detta projet blir av, just nu finns det många saker att ta tag i.

Någon mer här som vill hjälpa till?

Mikael_L
Det brukar sägas att det inte ska användas plast (diffspärr) ifall utrymmet inte skall värmas upp stadigvarande till minst 18°C.
Jag är inte helt övertygad om detta, men har inte några ordentliga argument (än) mot detta, så den tumregeln kan väl anses gälla än så länge. ;)

Hur tjockt tänkte du isolera?
Vilken regeldimension har du i de nuvarande väggarna?

Sitter det utifrån och in ...
ytterpanel
spikläkt (=luftspalt)
vindskydd
regelstomme
?

Förrådet kommer inte att värmas upp utan det jag ska göra är att sätta träskivor på insidan som jag ska måla så det blir fina väggar. Frågan då är om jag i samma veva ska isolera innanför träskivorna eller inte, hur mycket tjänar jag på att isolera eller kan jag hoppa det?

Jag har inte måtten på reglarna i skallen men det är rejäla reglar. Väggen är som du beskrvier den utifrån och in.

När väggarna är klara så blir det lättare att göra iordning förrådet med hyllor osv. Samt ljusmålade väggar ser ju roligare ut.

Mikael_L
I dina kläder skulle jag självklart isolera, det är inte mycket pengar extra när man ändå har tänkt sätta skivor och måla invändigt.
Med isolering är det ju förberett för att ha ett svalt uppvärmt förråd vilket kan vara guld värt i någon framtid. Förutom detta slipper man både de lägsta och högsta temperaturerna på vinter och sommar samt att det blir mindre temperaturväxlingar vilket brukar vara mycket skonsammare för de saker man förvarar där.

Rätt isolerat blir det med en luftspalt mellan ytterpanel och vindskyddet.
Ett tätt vindskydd
isolering av lämplig tjocklek bakom vindväven och sen skivor på insidan.

Mot taket ska det vara luftspalt
Sen vind och kondensskydd under luftspalten
isolering och slutligen innertaket.
Innertaket brukar sättas mot glespanel, som då även håller isoleringen på plats.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.