Hej på er!

Jag funderar på att göra om min gamla lada till ett hemmagym med möjlighet till övernattning. Jag har dock aldrig isolerat tidigare och det verkar vara en hel vetenskap för sig.

Det gamla plankgolvet vill jag gärna behålla. Bjälklaget verkar vara i fint skick om man tar hänsyn till åldern. Tid och pengar finns för projektet. Däremot vill jag gärna göra det på egen hand.

Det jag hittills läst mig till är plastfolie på jorden, trossbottenskiva och sedan stenull (ska vara bättre mot gnagare) mellan reglar. Är jag helt ute och cyklar?

Är det något jag bör jag tänka på kring fukt, ventilation?

Alla tips uppskattas!

• PXL_20260820_114822341.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • PXL_20260820_114940116.jpg
    Skapa konto
  • PXL_20260820_114744502.jpg
    Skapa konto
  • PXL_20260817_113620814.jpg
    Skapa konto
Ska du bara isolera golvet eller resten av ladan också? Behåller du resten av ladan som den är ser jag inte riktigt poängen med isolerat golv?
Gällande isolering hade jag kört träfiberisolering eller cellulosa som kan buffra och ge ifrån sig fukt (hygroskopisk isolering). Stenull eller glasfiberisolering kan inte det vilket gör att du riskerar att binda in fukt i bjälklaget vilket på sikt kan ge rötskador. Gamla träbyggnader som inte är konstruerade för att vara täta mår oftast inte så bra av att man introducerar täta material som inte "andas".

A anderslofwall skrev:
Ska du bara isolera golvet eller resten av ladan också? Behåller du resten av ladan som den är ser jag inte riktigt poängen med isolerat golv?
Gällande isolering hade jag kört träfiberisolering eller cellulosa som kan buffra och ge ifrån sig fukt (hygroskopisk isolering). Stenull eller glasfiberisolering kan inte det vilket gör att du riskerar att binda in fukt i bjälklaget vilket på sikt kan ge rötskador. Gamla träbyggnader som inte är konstruerade för att vara täta mår oftast inte så bra av att man introducerar täta material som inte "andas".
Hej, så klart ska hela ladan isoleras men jag tänkte göra det stegvis. Tack för din input!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.