Hej!

Vet att det finns massa trådar men hittar inte riktigt det jag söker,

Jo det är så att vi ska riva kattvinden och där idag har vi endast 15 cm sågspån i väggen mot råspånten, alltså ingen luftspalt osv, haft in ett företag som tycker vi ska riva ner allt sågspån och sätta 95+70 cm isolering + 2 cm luftspalt. sedan leda upp luften till vinden + att sätta in mögelstopp i varje takstolsfack. det jag är lite nojig för är ju att man läst mycket om att man inte ska ändra på saker i gamla hus med vind osv.

Men jag har en fråga om det är någon som kan svara, jag funderar lite så här, vi har ju som sagt inga problem med fukt osv, borde man inte kunna bygga på med tex 45mm isolering på insidan idag utan att göra något? eller blir det helt fel eftersom luftspalt saknas?


Mvh Peter
 
P Peter91 skrev:
där idag har vi endast 15 cm sågspån i väggen mot råspånten
Så såg det i princip ut i alla hus med inredd vindsvåning före 1950. Det fungerade av två skäl. Dels är sågspånen hygroskopisk så den kan ta upp ev kondens, dels är värmeläckaget så stort att allt annat torkar upp. Sågspånens isoleringsvärde motsvarar ungefär hälften av mineralull eller modern cellulosafiber, om den finns kvar. Den har en tendens att packa ihop sig. Problemet när man ökar på isoleringstjockleken är att värmeläckaget minskar.

Det finns två typlösningar när det gäller snedtak. 1) Om man byter ut pappen på takets utsida mot en diffusionsöppen duk kan man tilläggsisolera inifrån utan luftspalt och försegla allt med en ångtätning längst in. Vilken variant (ångspärr eller ångbroms) man väljer beror främst valet av isoleringsmaterial. 2) Konventionell tilläggsisolering i kombination med ny luftspalt och ångspärr. Sedan kan ni också välja att ha det som idag. Det drar lite mer energi, men ni slipper jobb och huset trivs nog bäst.
 
Ökar man på isoleringen behöver man ofta titta på hela konstruktionen. Det är inte farligt att ändra, om man vet vad man gör. Att tilläggsisolera är att ändra, så argumentet att man inte ska ändra i gamla konstruktioner fallet redan där.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.