Ska till att bygga/renovera ett rum på ca 15m² med ca 4m yttervägg
väggen är ca 17-20cm med spån idag, ingen plast

tänkte regla på insidan med 45*45 och isolera, men frågan är om man ska köra 2lager 45*45? ett liggande och ett stående? kommer att användas mesta tid (tror jag) på sommaren

är det dumt att isolera 90mm?
ska jag plasta ytterväggen?
kommer endast att bli sovplats för 3-4pers och ett trinettkök i rummet

ev- så blir det ett "plock tak, akustiktak" men jag funderar på om man även ska isolera taket. Tänker att jag isåfall ska isolera med tex 145or som jag fäster med skruv och stora brickor och sen plocktaket nedanför det. Tankar om det? plast i taket?
Nuvarande tak tror jag inte har plast, men kan kolla det innan jag ev. plastar

Hur mycket isolering är det i taket idag?

ja jag vet inte riktigt... inte om det är spån eller ull heller..
säkert inte mer än 200mm

Det är ett ganska vanligt dilemma, finns många trådar om det. Jag hade främst satsat på att isolera taket. Kör du med vanlig glas/stenull hade jag kört med plast innanför. Vissa resonerar så att då blir fuktpåverkan på oplastade byggnadsdelar ökad och kan leda till problem.

Rent generellt så finns två säkra vägar:
1: Plasta hela huset
2: Används isoleringsmaterial som klarar av att andas ut fukten (Lin, Cellulosa mm.) utan plast

Personligen kör jag med plast i hela taket samt tillbyggda delar, andra delar i mitt hus är oplastade.

Redigerat:
jag tänkte alltså fästa isoleringen i bef. innertak och hänga ett plocktak under
det blir alltså så här sett innifrån:
plocktak, isolering, bef. innertak, spån? isolering, råspont, plåt

kanske bäst att plasta då, rumsfukten kommer ju åt isoleringen direkt? eller iof så kanske det är bättre om fukten vandrar genom isoleringen och vidare ut i bef. isolering som förmodligen är spån

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.