Jag har en enklare byggnad, en verkstad, som byggts ut och på under kanske hundra år. Det är byggt med för klena dimensioner, för korta spikar och bristfälliga konstruktioner. Och det verkar som om man byggt med restmaterial som man råkat komma över. Skulle man göra någonting riktigt vettigt av den så borde hela rucklet rivas och byggas upp på nytt. Men nu är detta inte aktuellt, utan jag funderar på att isolera vinden på något enkelt och rimligt sätt, med tanke på hur resten ser ut. Frågan är viken konstruktion och vilket material som är lämpligast.
Utgångsläget är att isolera sadeltaket som är byggt vare sig med takstol eller på ås. Konstruktionen får vara som den är och den består av femtumsvirken som ligger från hammarband till nock med en meters avstånd. På insidan sitter det spånskivor och på femtums virkena är det spikat glest med entumsvirken av varierande bredd i vilka sinuskorrugerad takplåt är spikad.
Det jag tänker mig är att lyfta bort plåten och entumsvirkena. Stoppa i isolering, lägga duk, sätta tillbaka entumsvirkena och plåten. På insidan tänkte jag mig att sätta på diffusionsspärr direkt på insidan av spånskivorna och därefter klä med skiva eller någon sorts panel.
Konstruktionen skulle på detta sätt bli en konstruktion utan luftspalt och underlagstaket skulle då utgöras av vattentät, men ej diffusiontät duk direkt på en isolering som är ca 125 mm.
Utifrån och in sammanfattningsvis:
plåt
bärläkt
duk
mineralullsisolering
spånskiva
diffusionsspärr, plast
skiva
Jag har läst runt en del på nätet och har fått för mig att det jag beskriva ovan borde funka ur fuktsynpunkt. Om någon har erfarenheter och synpunkter på konstruktion och materialval så vore jag mycket tacksam.