Byggahus.se

Isolera litet pumphus

1. N
    Medlem Nivå 7
    Hej jag skall bygga ett litet pumphus för vattenmätaren och sätta en frostvakt så den ej fryser. Jag har då lite funderingar på olika byggalternativ och skulle vilja höra era tankar då jag vill göra enklast/billigast möjliga, men se till att hålla ner kostnaden i långa loppet (dvs så lite användning som möjligt av frostvakt=el)

Vilket av följande alternativ ger bästa isoleringen/varmaste alternativet för vattenmätaren om man tänker utirån och in:

1. Panel - Formplyfa - Cellplast
    2. Panel - Cellplast - Formplyfa
    3. Panel - OBS - Cellplast - Formplyfa

Då det handlar om en yta med ev vatten, spelar det någon roll om cellplasten eller formplyfan sitter närmast ev vattenkontakt (hoppas det ej skall behöva vara kontakt)?

Tänker pumphuset i måtten ungefär (b)1000x(d)500x(h)800mm med 70mm cellplast

Tack på förhand

2. Enk Projektet
    Medlem · Nivå 14
    Måste det vara panel?
    Varför formplyfa?

3. N
    Medlem Nivå 7
    Panel för att smälta in med omgivningen (andra hus alltså), och formplyfa för att klara mer fukt tänkte jag, än billigare skivor, men ändå inte gå på riktigt dyra alternativ

4. Enk Projektet
    Medlem · Nivå 14
    Det ska väl inte vara blött inne i huset?
    Är det inte det så skulle jag använda cellplast och panel bara....eller ännu enklare vanlig byggplyfa som du sätter läkt på och målar i valfri färg :)