Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Isolera källarväggar innifrån

1. V
    Medlem · 3 inlägg

vaspen

Medlem
    För ca 25 år sedan började jag isolera källaren innifrån som ligger under mark till hälften (souterräng) oisolerad hade en broschyr från Paroc som beskrev tillvägagång sättet följande: Träreglar monterade 50mm ut från källarvägg på syll som har fuktskydd mot betong golvet.
    Sedan 50mm stenullskivor mellan vägg och reglarna och 70 mm stenulls skivor mellan reglarna.
    Sedan blev det inte mera den gången, utan det blev förvarings utrymme som var ouppvärmt utan vägg beklädnad,bara isoleringen.

Nu har jag varit tvungen att ta bort isoleringen för att kunna dra in kommunalt vatten (pemslangen kommer in från ytterväggen där)
    Märkte då att det var fukt på ett ställe nere vid golvet men inget mögel, på ett annat ställe nere ett hörn så var isoleringen blöt mot golvet och lite mögel på golvregeln. Det tror jag beror ett trasigt stuprör för den sidan ligger över marknivå.
    Nu är det fixat och jag har fuktskyddat ytterväggen som är under mark med platon matta samt isolerat med 70mm xp.

Nu så tänkte jag att iordningställa rummet och värma upp så att det går att anv som gästrum, jag tänkte behålla reglar o isolering men för att inte stänga in ev fukt så tänkte jag montera fiberduk över reglarna och på det montera liggande träpanel med ett mellanrum på ca 10mm.

Vad tror ni om det?
    Fukten kan nu passera ut men kommer fiberduken stoppa ev damm partiklar från isoleringen?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.