Y
Har ett nybyggt garage som är isolerat. Sätter nu upp en innervägg med dörr för att göra del av garaget till förråd och extrakontor. Tilluft i garagedelen och mekanisk (badrumsfläkt) frånluft i förrådsdelen (utrymmena kommer enligt plan sammanbindas genom överluftsdon).

Funderar nu på att isolera innerväggen för att kunna hålla runt 10 grader i garagedelen och 20 grader i förrådsdelen när den används som kontor och övrig tid samma temp som garaget.

Hur ska man tänka vad gäller val av isolering och ev. fuktspärr? I ytterväggar och tak är det stenull (120mm i väggar och 220 i tak) och plastat.
 
Y Yojimbo22 skrev:
Har ett nybyggt garage som är isolerat. Sätter nu upp en innervägg med dörr för att göra del av garaget till förråd och extrakontor. Tilluft i garagedelen och mekanisk (badrumsfläkt) frånluft i förrådsdelen (utrymmena kommer enligt plan sammanbindas genom överluftsdon).

Funderar nu på att isolera innerväggen för att kunna hålla runt 10 grader i garagedelen och 20 grader i förrådsdelen när den används som kontor och övrig tid samma temp som garaget.

Hur ska man tänka vad gäller val av isolering och ev. fuktspärr? I ytterväggar och tak är det stenull (120mm i väggar och 220 i tak) och plastat.
Hej,

Jag hade samma sak i mitt garage. Där valde jag att regla 45 och isolera 45mm stenull och sedan råspont för att avsluta med gips. Inga fuktspärrar. Däremot satte jag dit två friskluftsventiler.

VH Alexander
 
  • Gilla
Jochi
  • Laddar…
Y
Tack för svar! Hade 120 reglar liggandes sedan garaget restes så det fick bli 120 glasull med plyfa och gips. Satte ingen plast så skönt att höra att du gjorde på samma sätt.
 
  • Gilla
Scsi
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.