Jag har ett garage där alla väggar är isolerade förutom garagedörren och en bit vägg bredvid dörren. Temperaturen vintertid ligger på runt 10 grader. Har funderat på att tilläggsisolera garagedörren och väggen, samt installera radiator för att få upp temperaturen (till runt 18 grader).
Tänkte att jag lätta kunde skruva upp cellplastskivor på garagedörren. Till exempel ->dessa skivor<- från Bauhaus.

Mina frågor är då:
  • Skulle detta göra någon större skillnad?
  • Hur stor skillnad skulle det göra på 50, 70, 100mm skivor?
  • Finns det något annat material som skulle vara bättre?

Bästa svaret

Jag har satt upp cellplast på garageportarna så som du föreslog. Ärligt talat vet jag inte hur stor skillnad det gjorde, men någon skillnad gör det väl.

I mitt fall så är portarna rätt snea, så jag har lagt i lister för att täta bättre, och där är klart största energitjuven. Glipor i portarna!
Kolla att portarna inte glipar och fokusera på det först. Sen se hur man kan tilläggsisolera porten/väggar.

Nu ska det iof vara visst kontrollerat "läckage" för att få någon typ av ventilation, men det brukar vara svårt att få det helt tätt runt en port.

Men för att svara på dina frågor:
    - Ja, men viktigt att det är tätt runt porten.

Noll isolering till 50mm isolering gör större skillnad än 50-100mm. Porten skulle dessutom bli väldigt klumpig med 100 mm cellplast på sig.

• Finns det något annat material som skulle vara bättre? Ja, PIR-isolering ska tydligen vara dubbelt så isolerande än cellplast. ->Länk<-

R Relaxia skrev:
Jag har satt upp cellplast på garageportarna så som du föreslog. Ärligt talat vet jag inte hur stor skillnad det gjorde, men någon skillnad gör det väl.

I mitt fall så är portarna rätt snea, så jag har lagt i lister för att täta bättre, och där är klart största energitjuven. Glipor i portarna!
Kolla att portarna inte glipar och fokusera på det först. Sen se hur man kan tilläggsisolera porten/väggar.

Nu ska det iof vara visst kontrollerat "läckage" för att få någon typ av ventilation, men det brukar vara svårt att få det helt tätt runt en port.

Men för att svara på dina frågor:
    - Ja, men viktigt att det är tätt runt porten.

Noll isolering till 50mm isolering gör större skillnad än 50-100mm. Porten skulle dessutom bli väldigt klumpig med 100 mm cellplast på sig.

• Finns det något annat material som skulle vara bättre? Ja, PIR-isolering ska tydligen vara dubbelt så isolerande än cellplast. ->Länk<-
Tack så mycket.

Min garagedörr är rak och har även en gummilist i nederkant.

Angående tjocklek pratade jag med en kollega som nämnde samma sak. Börja med 50 och lägg på 50 till ifall det behövs.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.