Självbyggare
· Stockholm
· 10 297 inlägg
Det finns slang som är delbar, men den är dyyyr. E1410413
Ok,E etompau skrev:
Jag upptäckte det när jag skulle byta lampor till spottarna att ca 3-4 dm FK låg fritt mellan ett flexrör och trafon i innertaket. Förmodligen för att lättare kunna stoppa in trafon i hålet.I ingo_boy skrev:
Elektroniktokig
· 2 457 inlägg
Är det på primär (230v) eller sekundärsidan (12-48v)?I ingo_boy skrev:
På sekundärsidan finns inga krav på dubbelisolering tänker jag mig.
Undrar när någon kommer tillverka ett drivdon som har ingång för flexslang direkt i drivdonet? Det skulle vara praktiskt. Man skulle kunna utföra det som en anlsutning där man kan välja att antingen sätta en muff eller en dragavlastning.
En lite större storlek krympslang är ett bra alternativ. Trä på slang på flexrör och värm fast. Då har du två lager isolering samt flexibelt och smidigt att passa dragavlastningar. Tämligen enkelt att bearbeta med tänger osv.
Detta lär väl inte vara ett problem i praktiken? Fk:n går oskalad in i drivdonet i alla fall? Det är ju ingen som kommer åt den där den ligger?
Jag antar att det handlar om huruvida utrymmet kan anses vara ett kopplingsutrymme?
Jag antar att det handlar om huruvida utrymmet kan anses vara ett kopplingsutrymme?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 883 inlägg
Ja, och då gäller förutom att FKn inte ska vara berörbar att kopplingsutrymmet i sig har de egenskaper som behövs, isolerande, brandtålig, etc.
Denna dosa låg begravd i sågspån. Hade dosan någon funktion egentligen som skydd mot brand? Jag skulle nog hur som helst inte göra några kopplingar med bar FK i sågspån eller andra håligheter i trä.
Bild från Fluxio
Denna dosa låg begravd i sågspån. Hade dosan någon funktion egentligen som skydd mot brand? Jag skulle nog hur som helst inte göra några kopplingar med bar FK i sågspån eller andra håligheter i trä.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild från Fluxio
Men Bo, är det någon risk att FKn orsakar brand? Kopplingar köper jag, men de lär väl vara gjorda inne i drivdonet i detta fall?Bo.Siltberg skrev:
Ja, och då gäller förutom att FKn inte ska vara berörbar att kopplingsutrymmet i sig har de egenskaper som behövs, isolerande, brandtålig, etc.
[bild]
Bild från Fluxio
Ska en ledare på 1,5 mm2 ha en så kraftig temperaturstegring att brandfara ska uppstå krävs det en stor ström genom ledaren, alltså en rejäl belastning ska vara ansluten.
Det finns ett inlägg på forumet där mätningar har gjorts med FK liggandes i isolerad omgivning och med olika belastningar.
Det finns ett inlägg på forumet där mätningar har gjorts med FK liggandes i isolerad omgivning och med olika belastningar.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 883 inlägg
Kanske, kanske inte. Det kan vara fel på FKn. Men dessutom glömde du det andra villkoret jag nämnde, isolation då en dosa utgör den andra skyddsbarriärenT Tosse skrev:
Visst, man kan argumentera för att en hålighet i en byggnad skulle fungera under vissa förutsättningar. Dock enklare att följa enkla mantra som att FK ska ha en vedertagen och godkänd kapsling. Annars ska man egentligen göra ett glödtrådstest och ett isolationstest på håligheten.
Vi ska inte uppmuntra att folk dräller med FK i diverse hålrum i deras byggnader.