Jag har köpt ett fritidshus där det ingår ett mycket välbyggt förråd på 15 kvm på plintar. Föregående ägare har satt på en stående panel på utsidan, förmodligen vindpapp innan för den, sedan en luftspalt på ett par decimeters tjocklek, sedan förmodligen byggplast och definitivt en OSB-skiva och innerst en gipsskiva. Mycket välbyggt men jag behöver isolera förrådet så att jag kan ha lite stödvärme på under vinterhalvåret.

Nu till mitt problem: Allt är så välbyggt så jag är ovillig att riva ner innerväggen, där det dessutom sitter mycket bra hyllor monterade. Jag har funderat på att kanske blåsa i cellplastkulor i luftspalten, mellan reglarna, eller eventuellt hälla i förpackningschips.

För mig är inte det viktigaste att det blir en fullgod isolering i väggarna utan att det blir en någorlunda vettig isoleringsförmåga i väggarna samtidigt som isoleringen inte kan dra åt sig fukt. Jag kommer även att isolera innertaket på normalt sätt.

Har du använt förpackningschips eller vad tror du om detta som metod att isolera till en någorlunda vettig nivå? Priset är ca 500 kr per halvkubik.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.