Byggahus.se
Projekterar ett litet lantmotell där jag vill ha ordentligt brandskydd och ljudisolering mellan rummen.
Byggnaden är ca 120m2 och det är 8 rum.
Säsongsboende så isolering för värme är inte prio ett däremot ljudisolering.
Brandskydd är också viktigt även om det är i markplan.

Funderar på sk Isoblock (leca med isolering i mitten), någon som byggt med detta i innerväggar?

Alternativet är dubbelgips (på var sida) med 95mm mineralull emellan, är det bättre?
 
Redigerat:
Isoblock är bättre.
 
Jag kan väldigt mycket om Leca isoblock. Är det något speciellt du undrar över? Vilken tjocklek har du tänkt och använda?
 
Det är just frågan, vilken produkt skall jag använda?
Är inte låst vid någon bredd utan funktionen är det viktiga.
Instinktivt skulle jag välja största bredden...
 
Det är inga problem och använda isoblock 25,30,35 eller 50 som innervägg. Men denna block är ju konstruerad för att tåla en del. Jag hade nog kört med 25 eller 30cm Leca Isoblock om man ska använda detta som innervägg.
 
Dumpar du tanken med murade väggar mellan rummen så kör för Guds skull med dubbla stormar, dvs två väggar med luftspalt mellan
 
Det är Leca som gäller än, har mailat Weber och bett deras tekniker om förslag på vilken produkt och hur utformning kan ske. Tricket är att få isoleringen rätt samtidigt som konstruktionen av väggarna.

Tittar på 2x Leca Block (lämplig för innervägg) med isolering emellan eller 1x Leca Block isolerade sidor som alternativ till Leca Isoblock (lämplig för ytterväggar).
Ytterväggarna skall utföras i Isotimber.
Ladans befintliga stolpverk skall sparas och finnas synligt på insidan mao en ny lada byggs utanpå befintlig stomme. Det blir helt ny takkonstruktion på byggnaden med plats för loftvåning.

Bygglov skall in i vinter, just nu är jag på hemgång från bygge av något helt annat.
Rest stomme som vår Stuggu i Härjedalen. DSC00054 (2).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.