För 10 år sedan hade Telia en lösning som kunde skicka kabeltv trådlöst via deras egna utrustning(sändare o mottagare) Jag tror denna lösning skrotades sen(?)

I mina två senaste privata routrar har man kunnat dedikera en port för IPTV, dock vet jag inte varför. Jag vet inte heller om porten är utgående eller inkommande IPTV signal. Vad jag förstår så är IPTV trådlöst hög överkurs och kräver fiffiga lösningar av sådant som kan mer än oss "hemmapulare", och vad jag förstår fungerar IPTV-porten i en privat router inte så att man kan sända IPTV trådlöst till sin TV. Så vad är IPTV funktionen i routern till för?

Jag har en ruter från min leverantör, i den kan man plocka ut IPTV via kabel, samt internet via kabel o wifi. Min leverantör kommer troligen till hösten erbjuda en ny router, där det ska gå att hämta IPTV trådlöst, vilket är mycket intressant för mig, då jag inte vill ha spikade kablar i hela lägenheten.

Min fundering. Om jag som idag bryggar leverantörens router, kan jag då även ta över delningen av IPTV? (alltså så att min privata router också kan skicka vidare IPTV) Anledning till att jag vill brygga vidare all data är för att leverantörens router sitter lite dåligt till i bostaden, samt att jag vill sköta trafiken. Om jag i höst får en ny router, hoppas jag att min privata router kan snappa upp både IPTV och internet, och därifrån dela datan vidare trådlöst.

Om min privata router sänder IPTV trådlöst, så kanske framtida TV-mottagaren längre inte kan tolka signalen? Och kanske IPTV trålöst kräver att jag skaffar ytterligare en router?

Sorry att det blev lite rörigt, men detta är utanför mina kunskaper.

Tror att den port på din router som är märkt IPTV inte är en router kanske, är det media omvandlaren du tänker på?
Hur som är nog den enda funktionen att den porten har ett förkonfigurerat VLAN som operatören sänt TV i.
TV trådlöst funkar egentligen utmärkt sedan många år, Chromecast, AppleTV osv.
Man bör annars kunna använda ex ett meshnät där en ap används vid TV som mottagare.
Jag har aldrig testat men det finns inget skäl att dte inte skulle fungera vad jag kan se.
Det kommer säkert någon annan som har bättre kunskap men mitt strå...

viasat har ju en lösning för det, fast nu blev jag osäker på om den är släppt till konsument eller inte.
deras router och sen en trådlös access punkt som man ställer bredvid tv boxen

Porten iptv i routern är där du sätter din "digitalbox", som sedan kopplas med hdmi e.dyl. till tv. Jag skulle tro att porten märkt ip-tv handlar mer om konfiguration i routern och nätet. Inte orimligt att nätet behöver optimeras för att kunna hantera alla strömmar på ett så effektivt sätt som möjligt.

Troligtvis enklare att sätta digitalboxen vid routern och skicka vidare hdmi trådlöst. Om det inte är för långt till tv vill säga. Men annars får du nog använda en trådlös brygga på ett separat ssid för att inte routern ska fatta vad du gör.

Det beror lite på vilken leverantör du har. Den ena halvan av problematiken har du uppsnappat korrekt, nämligen att IPTV - som till skillnad från chromecast och appletv som nämndes tidigare - är multicast vilket kan vara lite knixigt att få till trådlöst. Det är inte omöjligt att lösa med egna prylar så länge de har en robust lösning för att hantera multicast trådlöst (som tex Telias gamla Ruckus-lösning eller de tv-bryggor som leverantörerna säljer). Förmodligen kommer detta innebära att du behöver en AP även i tv-ändan Den andra halvan är hur IPTV levereras till dig, ofta går den trafiken i ett eget vlan (tex hos Telia) och det är i regel inga problem att fixa i egen utrustning men hos vissa leverantörer behövs ett eget interface för IPTV.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.