Som så många andra funderar även jag på hur man kan sänka kostnader.
Har ett enplanshus på ~150kvm från 2007 med en Ivt vent 402 flvp och vattenburen golvvärme i hela huset.
(DUT -22°c och årsmedel 3,2°c)
Totala förbrukning ligger på 19000kwh och uppskattar att 15000kwh är värme och vatten.
Som så många andra har jag varit inne på att komplettera med en llvp men tanken på att inte nyttja golvvärmen när det finns i alla rum känns dum. Samt att det verkar vara snudd på omöjligt att uppskatta besparingen, även om många pratar om att man kan spara runt 3000 kWh.
Om jag räknar på ett elpris på 1,35 kWh skulle besparingen vara~4000:- per år och en llvp för ca 30000:- skulle betala dig efter 7,5år.
För att kunna nyttja husets golvvärme och slippa fläktljudet jag jag börjat kolla på bergvärme.
Jag har bland annat fått offert på en Thermia Calibra Eco 8 för strax under 200':- med 158m borrdjup. Enligt besparingskalkylen skulle förbrukningen ligga på ~4000kwh för värme och vatten (tidigare 15000 kwh). Låter detta som en glädjekalkyl eller realistiskt?
Med ett elpris 1,35per kWh så är det en besparing på ca 15000:- per år. Med andra ord så kommer investeringen att betala sig först om ca13 år. MEN elpriserna lär gå upp även i SE2.
En investering i luftvärmepump verkar ju vara en bättre och snabbare återbetalad investering. Ökar elpriset så kommer återbetalningstiden på bergvärme dock minska snabbast men llvp kommer alltid att betala sig först i mitt räkneexempel.
Men hur ska man se på värdet på huset samt livslängd på investeringen?
Och inte minst komfort...
Att välja en investering i llvp känns som ett ekonomiskt lätt väl men jag vill inte ångra mig om något år och önska att jag gått hela vägen till bergvärme.
Hur ska man tänka?