115 läst ·
3 svar
115 läst
3 svar
Invasiv växt, men vilken?
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 626 inlägg
På landet i Jämtland har jag två större områden med ett lågt växande ogräsbestånd. Det ena är kanske 5x1,5m och det andra ca. 7x4m. Dom är framförallt koncentrerade i hörnorna på vardera sida av infarten från landsvägen. Skulle uppskatta att det sällan blir högre än ca. 15 cm. När jag kommer upp första gången för sommaren och inte har klippt gräset någon gång i år så syns ogräset inte speciellt mycket då gräs, blommor etc. är betydligt höre och mer vildvuxet.
Dom åren jag (eller grannen) klippt hyffsat regelbundet med början i maj och till slutet av september så breder däremot ogräset (inte beståndet) ut sig och täcker i princip gräsmattan där dessa bestånd finns. Beståndet har ökat något sedan 2021 när jag köpte fastigheten men egentligen bara marginellt. Förutom att det inte blir så mycket högre än uppskattningsvis 15cm så har det heller inte såna stammar som parksallat och parkslide beskrivs ha.
Jag vet att det är svårt utan bilder men låter det som att det kan vara kirskål? När jag googlar fram bilder tycker jag inte riktigt att bladen stämmer överens med mina minnesbilder. Har för mig att bladen inte är fullt lika spetsiga och aningens större.
Dom åren jag (eller grannen) klippt hyffsat regelbundet med början i maj och till slutet av september så breder däremot ogräset (inte beståndet) ut sig och täcker i princip gräsmattan där dessa bestånd finns. Beståndet har ökat något sedan 2021 när jag köpte fastigheten men egentligen bara marginellt. Förutom att det inte blir så mycket högre än uppskattningsvis 15cm så har det heller inte såna stammar som parksallat och parkslide beskrivs ha.
Jag vet att det är svårt utan bilder men låter det som att det kan vara kirskål? När jag googlar fram bilder tycker jag inte riktigt att bladen stämmer överens med mina minnesbilder. Har för mig att bladen inte är fullt lika spetsiga och aningens större.
Produkter som diskuteras: "ogräs"
Ogräsrensare Sweeder
Ergonomisk ogräsrensare
79 kr inkl moms
Läs mer
Ta bilder nästa gång du besöker platsen eller om du har någon annan som kan fixa det.B Bästerortarn skrev:På landet i Jämtland har jag två större områden med ett lågt växande ogräsbestånd. Det ena är kanske 5x1,5m och det andra ca. 7x4m. Dom är framförallt koncentrerade i hörnorna på vardera sida av infarten från landsvägen. Skulle uppskatta att det sällan blir högre än ca. 15 cm. När jag kommer upp första gången för sommaren och inte har klippt gräset någon gång i år så syns ogräset inte speciellt mycket då gräs, blommor etc. är betydligt höre och mer vildvuxet.
Sedan är denna ganska bra.
PlantNet app
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 626 inlägg
Nej, du har förstås rätt i att jag inte vet det. Skulle nöjt mig med att kalla det ogräs och inte invasivt innan jag vet.Z z_bumbi skrev:
Absolut, det är också planen men jag tänkte chansa på att min beskrivning kanske räckte. Jag vill gärna vara så förberedd jag kan när jag åker upp på semestern. Tack för tipset om PlantNet.A AndersS skrev:
Jag ska förstås ta bilder, testa google lens etc. men jag är långt borta och ville som sagt testa om denna infon räckte.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden