Har i höst haft en invasion av flerfotingar på tomten, dessa är växtätare och ses inte som skadedjur.
De kryper upp på uppfarten och sedan vidare, gärna in i garaget.

Om kvällarna rör de sig som mest och de vandrar på uppfarten, vart kommer de ifrån? Gräsmattan?
Tomten är omgiven av en Thujahäck och utanför denna är det en gångväg.. Och sedan angränsar uppfarten till gräsmattan. Så jag misstänker att de hittar dit från gräsmattan.

De verkar ta sig in via springor vid garageporten, och sedan vidare in i garaget, där jag gärna inte vill ha dem alls.

Någon som varit med om något liknande?
Tips på hur jag i alla fall stänger dem ute från garaget?
Och i det långa loppen vill jag helst bli av med dem helt, skapa någon barriär med sten/singel mellan gräsmatta och uppfart kanske? Tips?

Nilsanni Nilsanni skrev:
Har i höst haft en invasion av flerfotingar på tomten, dessa är växtätare och ses inte som skadedjur.
De kryper upp på uppfarten och sedan vidare, gärna in i garaget.

Om kvällarna rör de sig som mest och de vandrar på uppfarten, vart kommer de ifrån? Gräsmattan?
Tomten är omgiven av en Thujahäck och utanför denna är det en gångväg.. Och sedan angränsar uppfarten till gräsmattan. Så jag misstänker att de hittar dit från gräsmattan.

De verkar ta sig in via springor vid garageporten, och sedan vidare in i garaget, där jag gärna inte vill ha dem alls.

Någon som varit med om något liknande?
Tips på hur jag i alla fall stänger dem ute från garaget?
Och i det långa loppen vill jag helst bli av med dem helt, skapa någon barriär med sten/singel mellan gräsmatta och uppfart kanske? Tips?
Bilder är ju alltid uppskattat! Här kommer lite hur det sett ut utanför garaget. Blev bättre när jag släckte lampan.. Men de kommer fortfarande.

• Ormar eller maskar utanför ett garage, slingriga på en betongyta invid en kant.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Här ses många tusenfotingar samlade i hörnet utanför ett garage. Några klättrar upp på väggen.
    Skapa konto
  • Hög med tusenfotingar i hörn utanför garage på grå betong.
    Skapa konto
  • Wow
SusoDus och 5 till
  • Laddar…
Se till att din tomt gynnar rovdjur. Fåglar, paddor, skalbaggar, steklar etc, etc. Jag har flockar med talgoxar som patrullerar runt huset nu. Varv efter varv noga vändande varenda löv på marken i jakt efter insekter. Brutalt effektiva och ack så fina.

• Gilla
Bertzzon och 9 till
  • Laddar…
Det är något höstbeteende de har. Att de vill lägga sig i en klunga. Annars är de utspridda rätt jämnt över marken och finns överallt i trädgården där de finns växtdelar att bryta ner. Vill man inte få in dem måste man täta springorna de kommer in genom.

• Gilla
MichelleW och 1 till
  • Laddar…
ClasseClas ClasseClas skrev:
Jag känner igen det.
[länk]

De försvann av sig själv året efter.
Ja, jag tror att det är som med många andra insekter. De har år då de peakar för att följande år vara väldigt få.

I år var det till exempel väldigt många av den där malen (ekstyltmal?) som äter upp eklöven. Så mycket att ekarna här inte producerar några ekollon. Förra året var det knappt märkbart.

• Gilla
MichelleW och 1 till
  • Laddar…
ClasseClas ClasseClas skrev:
Jag känner igen det.
[länk]

De försvann av sig själv året efter.
Hoppas på att de försvinner till nästa år.. För de verkar ta sig in och vidare i garaget. Tydligen bra klättrare också då de kan krypa vertikalt på väggarna.
Brun vägg med två små larver som klättrar vertikalt.
Skapa konto

• Gilla
UffePlåtis och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.