Hej!
Jag har sökt och sökt och sökt efter folk som har erfarenhet eller något att säga om integrerad diskho i bänkskiva?
Det är när diskho och bänkskiva är i samma material och bara en enhet. Jag tycker det är så förbaskat snyggt, men har inte funnit någon typ av "recension" av det eller vad folk tycker. Har verkligen fått mitt intresse i att kanske skaffa något sådant, men vet inte hur praktiskt det är och hur tåligt det är. Det är snack om materialet komposit (Silestone/Corian).
Även fast du/ni inte har några erfarenheter med detta, så kom gärna med fördelar och nackdelar som ni tänker på, för jag lider lite av tunnelseende på den positiva sidan när jag ser något jag gillar!
Bifogar med en bild för exempel.
-Sandra :blushing:
Jag har sökt och sökt och sökt efter folk som har erfarenhet eller något att säga om integrerad diskho i bänkskiva?
Det är när diskho och bänkskiva är i samma material och bara en enhet. Jag tycker det är så förbaskat snyggt, men har inte funnit någon typ av "recension" av det eller vad folk tycker. Har verkligen fått mitt intresse i att kanske skaffa något sådant, men vet inte hur praktiskt det är och hur tåligt det är. Det är snack om materialet komposit (Silestone/Corian).
Även fast du/ni inte har några erfarenheter med detta, så kom gärna med fördelar och nackdelar som ni tänker på, för jag lider lite av tunnelseende på den positiva sidan när jag ser något jag gillar!
Bifogar med en bild för exempel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
-Sandra :blushing:
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Ja, det är så det är traditionellt här i Sverige, ca 2 meter diskbänk med vask och diskho i samma material.bunni skrev:
Dvs rostfritt stål.
Här är en diskussion som bl. a. berör just detta:
https://www.byggahus.se/forum/kok/62648-korgventil-eller-silbricka-gummipropp.html
Medlem
· Stockholm
· 605 inlägg
Jag har en måttbeställd diskbänk i rostfritt i mitt precis färdigställda kök, men vad gäller just din fråga så handlar det ju helt om vilket material du väljer. Man vill inte ha ett känsligt material som ho då det är skönt att kunna hälla all möjlig smörja där.
Hej!
Tack för svar,
men jag kan inte förstå hur era svar har till relevans till min fråga, speciellt med vilka typer av olika proppar du ska ha till diskhon. Inte för att låta negativ alls, ursäkta, men frågan var mer om någon hade någon åsikt om integrerad diskho i kompositbänkskiva, som också visat exempel på bild.

Tack för svar,
men jag kan inte förstå hur era svar har till relevans till min fråga, speciellt med vilka typer av olika proppar du ska ha till diskhon. Inte för att låta negativ alls, ursäkta, men frågan var mer om någon hade någon åsikt om integrerad diskho i kompositbänkskiva, som också visat exempel på bild.
Det är nämnt material komposit Silestone/Corian-typ. Trevligt med måttbeställd diskbänk! Vilken form valde du på diskhonen? Avrundat eller räta linjer?Gnagare i Bajenhöjden skrev:
Jag bor tyvärr inte i Sverige längre, utan har bosatt mig i Norge. Det är relativt vanligt med nedfält diskho i för exempel laminatbänkskiva här.KnockOnWood skrev:
Medlem
· Stockholm
· 605 inlägg
Valde avrundat av två skäl, dels att den blev 6000 kronor billigare, dessutom rinner skiten ner i slasken bättre när man spolar med kranen. På de diskbänkar med räta hörn jag använt (hos päronen och vänner) åker matresterna upp i hörnorna istället för ner i slasken när man spolar.
Nackdelen är att man inte får ner lika stora plåtar.
Men när det gäller din ursprungliga fråga så är det viktiga för dig att du grundligt tar reda på vilka svagheter kompositen har, är den känslig mot syror, repor eller rost t ex? Om den tål det mesta är det bara att köra
Men när det gäller din ursprungliga fråga så är det viktiga för dig att du grundligt tar reda på vilka svagheter kompositen har, är den känslig mot syror, repor eller rost t ex? Om den tål det mesta är det bara att köra
Mina föräldrar hade en Corian bänkskiva med integrerade hoar i samma material i sitt tidigare kök, vill minnas att dom beställde detta från Ballingslöv 2004. Dom bodde bara kvar där i 4 år, men under de 4 åren tyckte jag att materialet höll sig fint. Kan väl ha varit så att det blev lite missfärgningar i hoarna, men inte så det störde, och man kan ju "slipa" materialet lite grann så sånt går bort.
Jag själv har en precis nyköpt bänkskiva med integrerade hoar i Avonite. Har inte tagit köket i drift riktigt ännu, men skivan är riktigt snygg. Det enda jag märkt i just min modell är att den mindre av hoarna har lite dåligt fall.
Men jag håller med dig om att det är riktigt snyggt!
Grodgatan
Jag själv har en precis nyköpt bänkskiva med integrerade hoar i Avonite. Har inte tagit köket i drift riktigt ännu, men skivan är riktigt snygg. Det enda jag märkt i just min modell är att den mindre av hoarna har lite dåligt fall.
Grodgatan
Ja, det kan jag förstå! Har själv lust på en minst 70cm i längd diskho, men ska se vad man kan få till!Gnagare i Bajenhöjden skrev:Valde avrundat av två skäl, dels att den blev 6000 kronor billigare, dessutom rinner skiten ner i slasken bättre när man spolar med kranen. På de diskbänkar med räta hörn jag använt (hos päronen och vänner) åker matresterna upp i hörnorna istället för ner i slasken när man spolar.
Men när det gäller din ursprungliga fråga så är det viktiga för dig att du grundligt tar reda på vilka svagheter kompositen har, är den känslig mot syror, repor eller rost t ex? Om den tål det mesta är det bara att köra![]()
Komposit är inte poröst, så syror m.m behöver jag inte oroa mig för. Ska tåla en värme upptill 150grader C och så har jag läst på diverse engelska forum att själva Silestone ska vara så hårt som 7 av 10 på diamantskalan (om det är sant kan jag tyvärr inte bekräfta). Rostar gör det inte, då man blandar quartz med bindningsmedel
Så kul att någon har erfarenheter med detta! Vi ska ha en relativt ljusbrun/lite mörkare beige som färg på bänkskivan/diskhon så vi är inte så rädda för missfärgning, men man vet aldrig..Grodgatan skrev:Mina föräldrar hade en Corian bänkskiva med integrerade hoar i samma material i sitt tidigare kök, vill minnas att dom beställde detta från Ballingslöv 2004. Dom bodde bara kvar där i 4 år, men under de 4 åren tyckte jag att materialet höll sig fint. Kan väl ha varit så att det blev lite missfärgningar i hoarna, men inte så det störde, och man kan ju "slipa" materialet lite grann så sånt går bort.
Grodgatan
Var själva materialet tåligt (Corian)? Märkte de av flisor som har gått av eller repor?
Vilken färg körde du på din Avonite? Samt, hur stora är diskhoarna? Vi har lust på en diskho som är rejäl (minst 70cm i längd), OM det går att få till.
De fick inga flisor i sin Corianskiva. Repor vet jag faktiskt inte, men jag tror inte dom skar med kniv direkt mot skivan.
Jag har en Avonite Kokoura. På bilder ser den vit ut men den är lite mer beige med vad som ser ut som små vita stenar i. Svårt att beskriva och bilder gör den inte rätt.
Jag har denna modell av hoar; en stor och en liten. Tror dom är kanske 45cm respektive 20cm breda:
http://www.solidsurfaceworktopsdire...y/lg/avonite-kokoura-worktop-sink_pt_1_lg.jpg
http://www.solidsurfaceworktopsdire...y/lg/avonite-kokoura-worktop-sink_pt_3_lg.jpg
Grodgatan
Jag har en Avonite Kokoura. På bilder ser den vit ut men den är lite mer beige med vad som ser ut som små vita stenar i. Svårt att beskriva och bilder gör den inte rätt.
Jag har denna modell av hoar; en stor och en liten. Tror dom är kanske 45cm respektive 20cm breda:
http://www.solidsurfaceworktopsdire...y/lg/avonite-kokoura-worktop-sink_pt_1_lg.jpg
http://www.solidsurfaceworktopsdire...y/lg/avonite-kokoura-worktop-sink_pt_3_lg.jpg
Grodgatan
Klicka här för att svara