Har försökt med alla möjliga inställningar på pannan. När det blir -9 eller mer så har jag 16 grader i huset. Vet ej vad är normalt har hört med andra men det vanliga "inte väl isolerad , gamla elemen" köper en del men även som gamla systemet skulle ge tex. 80 grader i elementet. Den nya vid framledning inställd på 60 grader så tycker jag man kan tänka sig 49 till elementarna. Just nu så är det. Bilderna.

Skull uppsakatta all Feedbacka jag kan få eller någon man kan anlita för fixa problemet.

Tanken att värma huset på 115 kvm utan att köra igång patronerna men -10 ute (önskan) . Värme systemet är 5 mån gammal tänker om det är någon fabrik fel eller inställning.

Mvh. Piotr

Sista bilden så va det jag hade innan samma resultat.(Shut va inställd på 180 då .)

• Display av CTC EcoZenith i255 som visar temperaturinställningar på värmesystemet, inklusive framledningstemperatur vid 40°C och utomhustemperatur -5°C.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmepannans inställningsskärm visar temperatur och effekt, bland annat "Elpanna övre spets 34°C" och "Elpanna övre max 0.6 kW".
    Skapa konto
  • Display på värmesystem visar inställningar: framledning 40°C, returledning 36°C, rumstemperatur 18°C; status i komfortläge.
    Skapa konto
  • Termometer visar cirka 6 grader Celsius, monterad på en trävägg.
    Skapa konto
  • Inställningsskärm för elpanna med temperaturer och effektinställningar: Elpanna övre spets 50°C, max kW 0.6, övre XVV 50°C.
    Skapa konto
Redigerat:
Övre elpanna är ju bara inställd på 0,6 kW och orkar inte hålla uppe temperaturen. Öka effekten på övre elpanna så får du säkert varmare inne tror jag.

Bästa svaret

Ser inte korrekt ut, pumpen behöver hjälp av övre patronen för att hinna ifatt, speciellt om utetemperaturen fallit snabbt. Så här ser mina inställningar ut med ett snarlikt system, 109 kvadrat äldre villa och 610M pump.
Kontrollpanel med inställningar för elpanna och värmesystem, inkl. temperaturer och effekt, används för äldre villa på 109 kvm med 610M pump.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
Honsk
  • Laddar…
Vad händer om jag sänker el patroner har möjlighet från 2.6 till 5.5. Vad kan hända med elen eller elpatroner ...
J Josth skrev:
Övre elpanna är ju bara inställd på 0,6 kW och orkar inte hålla uppe temperaturen. Öka effekten på övre elpanna så får du säkert varmare inne tror jag.

Är det någon som vet. Har huvudsäkring på 25 A. Vad händer om man ändrar inställningen i pannan till att man har ex. 16 Amper . Kommer den dra mindre eller..?

Honsk Honsk skrev:
Är det någon som vet. Har huvudsäkring på 25 A. Vad händer om man ändrar inställningen i pannan till att man har ex. 16 Amper . Kommer den dra mindre eller..?
Det händer ingenting så länge värmepumpen fungerar. Den undre elpatronen går bara in om värmepumpen av någon anledning stannat. Sätt övre på 5,5 kW och glöm bort den. Pannan sköter själv hur mycket effekt den behöver. Sänker du maxeffekten tar det bara längre tid att spetsa, energiförbrukningen blir densamma.

Förra vintern var det snabba temperaturväxlingar här vilket medförde att övre elpatron gick in och stöttade då och då men jag har inte sett den dra mer än 4,1 kW och det på grund av felkonfigurering av strömkännare vilket ledde till att värmepumpen gick med reducerad effekt. I ditt system kan jag inte se om du har dessa strömkännare då de är tillbehör och ett måste om man har 16 A huvudsäkring.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.