6 404 läst ·
20 svar
6k läst
20 svar
Installera Solceller själv
O ozean skrev:Du bör undvika optimerare om du inte har skuggproblematik. Inget som behövs för ferroamp växelriktare. Optimerare som går sönder har du garanti på, men du måste byta själv och leveranstiden verkar vara lång. Kan du identifiera skuggor som du inte kan göra något åt, då kan du kanske sätta optimerare just för dessa paneler?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bara hugg ner att! 
Jag blev mest förvånad över att det gick att endast ha optimerare på enstaka paneler.
På den sidan av taket sitter en takkupa, den är inte omöjlig men otroligt omständig att flytta på.
Jag är tveksam till optimerare då de går sönder, men de 3 panelerna närmast takkupan är nog i riskzonen.
men vilka optimerare skulle jag ta som funkar med fronius eller ferroamp? kani nte hitta mer än solaredge optimerare?
Jag blev mest förvånad över att det gick att endast ha optimerare på enstaka paneler.
På den sidan av taket sitter en takkupa, den är inte omöjlig men otroligt omständig att flytta på.
Jag är tveksam till optimerare då de går sönder, men de 3 panelerna närmast takkupan är nog i riskzonen.
men vilka optimerare skulle jag ta som funkar med fronius eller ferroamp? kani nte hitta mer än solaredge optimerare?
Jag kör vidare där då! 
Får man installera solpaneler själv? Man får inte pyssla med 230 volts kablar i egna huset. Funderade på att installera ramen som solpanelerna sitter fast i men fick svaret att inte ens det får jag göra trotts att jag ville vara säker på att slippa vattenläckor. och så verkar det som om lokala elkillar har dålig koll på hur man monterar ramen så man slipper fuktskador!.
Svaret är nej, men vad gäller skensystemet så borde du kunna göra det själv om det inte klassas som elinstallation. Så här säger elsäkerhetsverketN nallepu skrev:Får man installera solpaneler själv? Man får inte pyssla med 230 volts kablar i egna huset. Funderade på att installera ramen som solpanelerna sitter fast i men fick svaret att inte ens det får jag göra trotts att jag ville vara säker på att slippa vattenläckor. och så verkar det som om lokala elkillar har dålig koll på hur man monterar ramen så man slipper fuktskador!.
”Montering av fästelement eller stativ m.m.
Monteringen av fästelement eller stativ eller uppreglingen av bärläckt är ett elinstallationsarbete om det innehåller elektriskt materiel som har till syfte att fastställa elsäkerhetsegenskaper enligt ELSÄK-FS 2017:2 (2 kap. 1 §). Sådan elektriskt materiel kan exempelvis vara om fästelementen, stativen eller uppreglingen innehåller skydd som krävs för att uppfylla krav enligt ELSÄK-FS 2008:1 (3 kap. 2 och 7 §§). Montage av vanlig bärläckt eller stativ och fästelement utan dessa detaljer är inte något elinstallationsarbete och kan jämföras med exempelvis kabelstegar.”
https://www.elsakerhetsverket.se/yr...anlaggningar/installera-solceller-vad-galler/
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Kostnad för att installera solceller, batteribank och elbilsladdare?
El -
Elsäkerhetsverkets 4 punkter om vem som får installera solceller
Solceller, Solfångare, Solenergi -
Felaktigt installerade solceller gav elchock i duschen
Artikelkommentarer -
Svea Solar riskerar förbud mot att installera solceller
Solceller, Solfångare, Solenergi -
Niclas installerade solceller på marken
Artikelkommentarer