Hej.
Idag sitter det ett öppet expansionskärl på vinden. Statusen på den är lite okänd och då vi kör med luft/vatten så skulle jag vilja bli av med det öppna kärlet på vinden (och att vi bara har 0,5bar i tryck).
Tanken är att montera det slutna kärlet i pannrummet, men sedan slog det mig att jag kanske kan montera det i garderoben i hallen på ovanvåningen där expansionsledningen och skvallerröret går upp till vinden? Om detta nu skulle vara möjligt så skulle det underlätta för mig att göra allt själv. Expansionskärlet skulle då bli det högsta punkten ca 120cm ovanför överdelen på elementen.
Bild på hur det ser ut idag i pannrummet.
1. Till radiator i badrummet på andra sidan väggen.
2. Expansionsledningen till vinden.
3. Skvallerrör från vinden.
4. Från värmesystem.
5. Till/från radiatorer till ena delen på ovanvången.
Komplett samlingsrör jag tänkt använda.
Idag sitter det ett öppet expansionskärl på vinden. Statusen på den är lite okänd och då vi kör med luft/vatten så skulle jag vilja bli av med det öppna kärlet på vinden (och att vi bara har 0,5bar i tryck).
Tanken är att montera det slutna kärlet i pannrummet, men sedan slog det mig att jag kanske kan montera det i garderoben i hallen på ovanvåningen där expansionsledningen och skvallerröret går upp till vinden? Om detta nu skulle vara möjligt så skulle det underlätta för mig att göra allt själv. Expansionskärlet skulle då bli det högsta punkten ca 120cm ovanför överdelen på elementen.
Bild på hur det ser ut idag i pannrummet.
1. Till radiator i badrummet på andra sidan väggen.
2. Expansionsledningen till vinden.
3. Skvallerrör från vinden.
4. Från värmesystem.
5. Till/från radiatorer till ena delen på ovanvången.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Komplett samlingsrör jag tänkt använda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Du kan sätta in det var du vill, om du sätter det i gaderoben på gamla exsp-röret så ska det även vara ett rör till källaren för säkerhetsventilen. samt att det är ingen höjdare att ha manometern långt bort. Den bör sitta vid värmekällan. Så klipp av alla rör upp till vinden, plugg och koppla på det nya kärlet på ett av rören som kommer från returen. Det är alltid bra att att koppla på så kallt som möjligt och på en returledning, sparar blåsan som inte gillar för varmt
Klicka här för att svara