Hur byter jag min gamla termostat till den nya? Det är vattenburen golvvärme

Nya termostaten

Bild på en manual med användarinstruktioner och kopplingsscheman för olika typer av termostater, inklusive elektrisk och vattenburen uppvärmning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Baksidan av en ny termostat för vattenburen golvvärme med anslutningsportar och märkningen TGM50-WIFI-WP.
Skapa konto

Gamla termostaten
Närbild av en gammal termostat för vattenburen golvvärme, halvvägs demonterad från väggen, visar elledningar och anslutningsschema.
Skapa konto
Närbild på en hand som håller en gammal vit termostat med synliga elledningar och ett jordningsmärke bredvid väggen där termostaten är monterad.
Skapa konto
En person håller en gammal termostat med synliga kablar i ett vattenburet golvvärmesystem, förbereder för byte till en ny termostat.
Skapa konto

Tillverkare och modell på den gamla termostaten?

Demmpa Demmpa skrev:
Tillverkare och modell på den gamla termostaten?
Tyvärr kastat bort den så har inte koll på vad det var för modell

Hur ser gv-shunten/fördelaren ut?

Vilka trådar går vart i dosan?
Bild in i dosan så man ser vart trådarna går?

Demmpa Demmpa skrev:
Hur ser gv-shunten/fördelaren ut?

Vilka trådar går vart i dosan?
Bild in i dosan så man ser vart trådarna går?
Jag har lagt upp bilder på hur den gamla dosan var kopplad och hur den nya ser ut?

Tycker det ser ut som de gamla termostaten är för elektrisk golvvärme. Bara för att dubbelkolla, du har inte skrivit fel?

Annars ser det enkelt ut, plint 4 och 5, där öppnar/sluter termostaten.
Matning 230 V på 1 och 2.

• Gilla
Demmpa
  • Laddar…
Håller med @etompau om att den gamla termostaten ser ut att vara för elgolvvärme.

Bara för att dubbelkolla, ta ett kort på dosan när du har vikt undan alla trådarna så att man ser i vilka rör/stosor trådarna går ut via.

Skrev en tidigare tråd i forumet om att jag hade stängt av/tagit bort den gamla termostaten men att det fortfarande var/är varmt hela tiden fick då som svar att jag hade vatten golvvärme?

Jag köpte först en el termostat men det gick inte att justera värmen utan den var varm hela tiden och likadant när jag tog bort den?

Men ni misstänker att det är el golvvärme som jag har?

Ser nu att det står 16a på den gamla termostaten

Vad har den gamla termostaten för typnummer/tillverkare? Utifrån det ska du kunna avgöra vad du har för grejor.
16 A tyder på elektrisk golvvärme och tillhörande termostat.

Redigerat:
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
Tre bilder som visar installationen av en ny termostat i väggen med siffror som markerar termostatens golvtempgivare, inkommande och utgående nolla samt fas.
Skapa konto

1 visar golvtempgivaren

2 inkommande och utgående nolla

3 inkommande och utgående fas

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.