Hej!
Jag har köpt en hel del uteljus i USA och brukar köra dem via en transformator som står inne i garaget.
Nu skulle jag vilja få till en lite mer permanent lösning med ett fast 110v uttag ute.

Min plan är denna:
installera ett fast 110v uttag ute, motsvarande denna:
Demontering av ett grått 110V vägguttag med öppen kylning och skyddsklaff, avsett för utomhusinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

installera kabel i uttaget med stickpropp i andra änden
sätta i stickproppen i transformator som står inne:
En step up and down transformator med valmöjligheter för 110V och 220V uttag och en ON/OFF strömbrytare.
Skapa konto

koppla transformatorn till ett uttag inne.

Min fråga är: vilken sorts kabel bör jag använda för att koppla det fasta uttaget till transformatorn? Borde jag använda en europeisk kabel eller amerikansk?

Jag är medveten om att lösningen inte är helt ok, men ser inte att skillnaden är speciellt stor jämfört med att ha en kabel direkt från transformatorn.

Tack på förhand!

Redigerat:
Du BÖR ansluta din transformator endera fast, eller med en blå CEE kontakt för att hålla reda på nollan.
Har man otur (50%) får man 230 volt relativt jord i Amerika uttaget (den andra polen håller 115 relativt jord.

kabel till Amerikauttaget kan vara vanlig europakabel EKLK, EKK och deras Q typer.

Protte

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Är tveksam om man får "fast" installera ett uttag av så dåligt utförande i Sverige om det inte är i labbmiljö.
Skulle jag själv överväga detta då det trots allt blir säkrare än en skarvsladd med samma typ av kontakt skulle jag ha byggt en låsbar låda utanför detta uttag så att bara jag har möjlighet att ansluta eller ta bort något från denna.

Och en sak till som dök upp i mitt huvud. Hur fungerar JFB bakom en sådandär? Gissar att den inte gör det alls.

prototypen prototypen skrev:
Du BÖR ansluta din transformator endera fast, eller med en blå CEE kontakt för att hålla reda på nollan.
Har man otur (50%) får man 230 volt relativt jord i Amerika uttaget (den andra polen håller 115 relativt jord.

kabel till Amerikauttaget kan vara vanlig europakabel EKLK, EKK och deras Q typer.

Protte
Varför skulle det bli skillnad gentemot att koppla sig direkt med transformatorn med kabel? Den fasta anslutningen skulle väl rent tekniskt kunna ses som en förlängningskabel eller en reseadapter.
Vilka risker medför detta?

snuttjulle snuttjulle skrev:
Och en sak till som dök upp i mitt huvud. Hur fungerar JFB bakom en sådandär? Gissar att den inte gör det alls.
Båda uttagen har ju jord - det svenska och det amerikanska. Och sakerna används ju redan idag, bara med en förlängninskabel istället. Menar du att JFB inte funkar nu heller?

Jord behövs inte för att JFB ska funka men exakt hur det funkar på baksidan av en trafo har jag ingen aning om.

Klart en jfb fungerar även bakom en trafo.
Jordfelsbrytarens funktion har inget med om det finns jord eller inte i uttaget.

En JFB ”fungerar inte” efter en skyddstrafo eftersom den galvaniskt isolerar strömslingorna på respektive sida av trafon. Det är ju en teknik som kan användas i stället för att lita på en JFB.

Men som nämnts ovan så är 115v/230v trafon ofta sparkopplad för att spara på koppartråd.
Primär och sekundär är då sammankopplade. Halva primärlindningen är i själva verket sekundären.
JFB kommer forfarande att lösa ut för 30mA felström.
Handritad skiss av en transformator med markeringar för 0V, 115V och 230V anslutningar.
Skapa konto

Rött alternativ blir inte så bra vilket uppstår om man vänder kontakten ”fel”. 50% chans...

Beroende på hur man anslutit 230v sidan kan man ha 230v relativt jord på 115v sidan, så 115v prylarna kan vara precis lika farliga som våra 230v prylar. Att då använda amerikansk klassning på Kablage blir ju också tokigt enligt amerikanska krav.

Som jag trodde då ang JFB. Därav jag skrev att man bör kolla hur denna trafo är byggd men kunde inte skriva ner varför utan hade det i bakhuvet.

OM vi antar att trafon på bilden är en full transformator. Så kommer inte en jordfelsbrytare att fungera i förhållande till saker som är inkopplade på 110V sidan. Jag är också lite frågande till om den trafon verkligen har någon referens till jord. Det må sitta ett jordat uttag på den, men är det verkligen kopplat till någon av trådarna från transformatorn?

tommib
Nej, en JFB fungerar inte "genom" en fulltrafo, men behövs egentligen inte heller eftersom man får galvanisk avskiljning och en sekundärsida utan kontakt med jord. Det kan alltså inte bli någon strömgenomgång med mindre än att man har kontakt med bägge polerna samtidigt.

Att montera ett uttag fast som matas via skyddstrafo går att göra. Exakt så var alla gamla rakapparatsuttag utförda. Då skulle jag dock säga att alla anslutningar ska vara fasta, dvs inga stickproppar någonstans.

Att montera amerikanska uttag i en vanlig bostad är sannolikt inte tillåtet då de inte uppfyller relevanta standarder men man kanske kan hävda att skyddstrafon gör att de ändå håller en acceptabel skyddsnivå.

Jag är för min del nyfiken på vad som är så fantastiskt med dessa amerikanska julbelysningar?

• Gilla
Dicken13
  • Laddar…
Nu är det väl inga stora effekter som ska överföras. Men det kan vara bra att tänka på kabelarean, eftersom den lägre spänningen medför högre ström för att få samma effekt.

tommib tommib skrev:
Nej, en JFB fungerar inte "genom" en fulltrafo, men behövs egentligen inte heller eftersom man får galvanisk avskiljning och en sekundärsida utan kontakt med jord. Det kan alltså inte bli någon strömgenomgång med mindre än att man har kontakt med bägge polerna samtidigt.

Att montera ett uttag fast som matas via skyddstrafo går att göra. Exakt så var alla gamla rakapparatsuttag utförda. Då skulle jag dock säga att alla anslutningar ska vara fasta, dvs inga stickproppar någonstans.

Att montera amerikanska uttag i en vanlig bostad är sannolikt inte tillåtet då de inte uppfyller relevanta standarder men man kanske kan hävda att skyddstrafon gör att de ändå håller en acceptabel skyddsnivå.

Jag är för min del nyfiken på vad som är så fantastiskt med dessa amerikanska julbelysningar?
Detta är den exakt trafon jag tänkt använda:
https://www.amazon.com/gp/product/B00EEJZRO2/ref=ppx_yo_dt_b_search_asin_title?ie=UTF8&psc=1
Vet inte om det hjälper något i diskussionen. Den har en egen glassäkring i sig.

Jag har EKLK 3G1.5 hemma - skulle det vara ett bra alternativ till eldragningen?

Det fantastiska med amerikansk julbelysning är väl utbudet och till viss del kostnaden. Mycket går inte att få tag på i Sverige, om man inte bara vill ha ljusslingor, och de lite mer unika sakerna kostar schaber och är ofta av dålig kvalité.

Redigerat:
Svårt att se så mycket information om trafon. De där uttagen på baksidan för att ställa in matningsspänningen ser inte ut att klara krav fr beröringsskydd. Då förutsätter jag att det är nätspänning i hylsorna vi ser. Håll den på säkert avstånd från barn.

Eller hellre, köp en liknande transformator ex. på kjell o company. Vet att de har en liknande för ungefär samma pengar. Finns troligen på fler ställen. Då är troligen förutsättningarna att den uppfyller våra europeiska krav bättre.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.