Jag har ett litet element som jag funderar på att låta installera i mitt badrum som blir lite råkallt på vintern. (Ingen värmekälla i badrummet, frånluftsvärmepump i radhuset. Elementet är godkänt för våtrum)

Monteringsanvisning anger bara säkerhetsavstånd 10cm åt sidorna. Kan man montera det nära duschkabin? Se bild nedan.

Jag skulle helst ha det till vänster om toaletten under glasblocken, alternativt där hyllan står.
Vad rekommenderar elektrikern?

• Badrum med toalett, glasblockvägg, duschhörna och en liten hylla med toalettpapper. Element inpackat i förpackning ligger på toalettstolen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
Om det är fasta duschväggar som avskiljer området mellan dusch och toalett så bör det kunna installeras där under fönstret.

Då det är en utvidgning så gäller nuvarande regler och då ska det utföras en kompletterande skyddsutjämning och jordfelsbrytare skydda elementet.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Tack! 😊

Kan du titta på typskylten på elementet, eller lägga upp en bild av den. Om elementet är klassat som IP44 så bör det inte vara något problem med den placeringen.

Men annars skall det sitta minst 120 cm från duschen. Räknat från duschblandaren (eler egenligen duschmunstycket), om väggen vi ser är fast så får man räkna avståndet "runt hörnet" på glasväggen. Men som sagt ett IP44 klassat element får sitta nära duschen, så länge det int sitter inne i duschen.

Kanon!
Mäter jag från duschmunstycket kommer det sitta ca 110 cm ifrån. Men duschväggen är fast så då låter det lovande.

• `Närbild på etikett av panelvärmare med modell IB250, IPX4-certifiering och streckkod från Mill International AS, Norge.`
    Skapa konto
  • Elvärmarens specifikationer med IPX4 godkänd för våtutrymmen, 250 watt, elektronisk termostat, överhettningsskydd, och jordanslutning.
    Skapa konto
Ta tex ett snöre och knyt fast det i blandaren, sen drar du snöret närmsta horisontella vägen till väggen där du vill montera elementet, nu ska det vara minst 120 cm långt snöre.

• Gilla
emilygrey
  • Laddar…
Det gäller alltså ett avstånd i horisintlplanet, Du får inte räkna in höjden till munstycket i avståndet.

• Gilla
emilygrey
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.