Byggahus.se
Som tillägg till all info ovan:

Eftersom du bygger nytt har du även en kontrollplan att följa med egenkontroll för blev.a. elen. Den kommer aldrig KA eller kommunen godkänna att du själv gör, där måste du ha en elfirma.
Vänta inte för länge då det kan vara svårt att få tag på hantverkare.
 
D Daniel 109 skrev:
Nu pratade jag om placering av uttag och brytare. Inte kopplingsdosor och kanalisation.
Ja men jag citerade inte dig, jag bara pratade rent allmänt hur det kan bli. Man har ju i alla tider pratat om det här att byggaren vill dra rör och sätta dosor själv men det borde rimligen bli konsekvenser av det när elektrikern väl är där tycker man. Att det saknas rör för vissa funktioner och enklare dragning och kopplingsdosa kanske saknas helt och omöjliggör nånting. Har liksom svårt att tro att alla hemma elektriker tänker på allt sånt fullt ut.
 
S Stefan1972 skrev:
Om man inte är elektriker då och gör detta själv. Hur vet man att dosor och annat hamnar så att installationen kan utföras?
Man måste naturligtvis ha kunskapen.

S Stefan1972 skrev:
Borde rimligen vara många elektriker som suckar tungt när allt redan sitter där och väggarna är gipsade och det saknas nåt........
Dom suckar nog precis lika tungt oavsett vem det är som gjort fel. ;) Eller så gnuggar de händerna och tackar för extraförtjänsten? :thinking: Fast de tror jag egentligen ingen seriös yrkesman gör utan de flesta vill nog att jobbet ska flyta på och slutresultatet bli enligt plan.
 
Jo kunskapen är nog bra men jag har en känsla av att långt ifrån alla husbyggare har detta fullt ut så någon borde väl ha råkat ut för det kan man tycka. Tänkte mest om nån elektriker här kan berätta om nåt. Eller är det faktiskt så att alla som gör detta själv gör det korrekt och det flyter på precis som det är lagt av elektriker? Jag vet inte.......
 
S Stefan1972 skrev:
Jo kunskapen är nog bra men jag har en känsla av att långt ifrån alla husbyggare har detta fullt ut.
Nej garanterat inte. Men alla husbyggare är nog inte kompetenta arkitekter/konstruktörer/murare/rörmokare/snickare/takläggare/golvläggare/trädgårdsmästare/osv heller. Klanta sig kan en husbyggare gör på många områden. Är det egentligen någon skillnad mer än att just el kräver behörighet?

Husbyggare finns nog av alla sorter, från extremt kunniga till de som aldrig borde lämnat kontoret. :)
 
Behörighetsbiten behöver vi ju inte dra in men just inom el och vvs också för den delen blir det ju mer påtagligt så att säga om nån annan ska slutföra. Dålig kan man vara i mycket men en sned vägg eller fönster som sitter fel påverkar ju ingen annan. Fel dragna el och vattenrör kan ju påverka den som står för installationen gravt däremot om det utförs av nån som inget vet eller förstår i samma utsträckning mot en som är van och vet hur det bör vara.
Finns ju otaliga exempel på folk som drar rörirör för vatten och det kommer ut på sånt sätt att den som slutför det hela rimligen borde stå och banka huvudet i väggen länge ..........eller biter man bara ihop och slutför på ett dåligt sätt och skiter i det?
 
Och som jag påpekat otaliga ggr så är just rör/slang dragningen det svåra, För när man drar rör/slang måste man i detalj veta hur och varför. Ett feldraget eller missat rör går inte i efterhand kompensera med tråddragning och kostnaden för ett eller flera glömda eller feldragna rör kan bli större än kostnaden skulle ha blivit om man lejt bort jobbet.
 
  • Gilla
Matten och 3 till
  • Laddar…
Och inte heller placering av uttag är helt fri. Det finns en standard och en del bedömningar som ska göras för vad som är lämpligt och förväntat.
 
useless useless skrev:
Eller så säger du att en elektriker har gjort jobbet för två år sen... Det finns ju inga krav på att visa kvitton eller liknande för att bevisa vem som har gjort jobbet och om en elektriker kategoriskt skulle vägra att dra trådar i befintliga rör skulle ju i stort sett varenda gammalt hus behöva totalrenoveras varje gång man ska sätta upp några extra uttag.
Om detta är ett råd så är det ett riktigt uselt råd och något som kommer att bita tillbaka för eller senare, även mot andra. Ärlighet varar längre. Och i vilket fall är ett korrekt utfört jobb det som verkligen gäller.
 
  • Gilla
50procent
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Och inte heller placering av uttag är helt fri. Det finns en standard och en del bedömningar som ska göras för vad som är lämpligt och förväntat.
Fast om man nu som husbyggare vill ha ett, eller flera, uttag på ett "korkat", "onormalt", "vansinnigt" och totalt "ostandardiserat" ställe får man väl ändå det, givetvis så länge det inte elsäkerhetsmässigt är olämpligt. Eller har någon lyckats förbjuda även det?
 
Det mesta i standarden är inte tvingande. Det finns några få krav, typ petskydd under en viss höjd, strömbrytare ska placeras 'med hänsyn till bland annat rullstolsbundnas och synskadades behov' mm. Men utöver det är det inte förbjudet att sätta en lampknapp bakom soffan 3 meter in i rummet eller 8 uttag på rad i brösthöjd.
 
Och kommer kunden med helt tokiga och orealistiska förslag försöker man först övertyga om det olämpliga, skulle kunden inte lyssna utan framhärda står det mig fritt att avsluta "samarbetet". Orsaken att avsluta är att i framtiden när kunden insett att önskningarna var både dåliga och felaktiga kommer jag som installatör att få bära ansvaret och få vetat att jag absolut borde veta att jag skulle styrt in kunden på "rätt spår"
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Jag förstår inte detta intresse att försöka hitta kryphål och tänja på normer när det varken behövs eller är till gagn.
 
  • Gilla
northernlight65 och 1 till
  • Laddar…
Fast just i fallet med rör och dosor i övrigt så skulle jag ju faktiskt kunna förstå hela grejen. Det skulle ju inte vara dumt att snickare kunde gå en lättare kurs i ritningsläsning och få dra just dosor och rör. Visst karvar man bort en del jobb för elektriker men jag tror ärligt talat många elektriker gärna skulle slippa den biten och sen bara dra tråd den dagen.
Detta skulle man bara göra då det finns färdiga ritningar hur allt ska vara alltså. Inte för enklare byggen då man står på plats och bestämmer vad som ska vara. Där skulle det ju aldrig fungera.

rent konkret så kan man ju undra hur hårt man kan dra det här egentligen. Inte är väl alla anställda på fabriker som gör prefab element elektriker? De lägger ju rör och dosor i sånt innan gjutning...........Eller finns det dispenser?
 
Rent tekniskt är det fullt möjligt med dagens regler. Det är bara för elfirman att utforma sitt egenkontrollprogram så att snickarna och de specifika arbetsmomenten omfattas.
Jag gissar att det är så prefabhustillverkarna gör.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.