Hej!

Jag har ett lite mindre kök i min etta med några få skåp och bla bara en diskho, vilket gör det jobbigt att handdiska allt. Nu vill jag installera en diskmaskin.

Först har jag tänkt att köpa en mindre bänkdiskmaskin för att ha i ett köksskåp (under diskhon) där både vatten och el finns tillgängligt.

diskmaskin.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så ser utrymmet ut under diskhon. Problemet är att de flesta bänkdiskmaskiner jag hittat är betydligt djupare. 50x50x50 verkar vara ett vanligt mått (finns lägre modeller, men inte hittat någon smalare). Jag undrar således om det går att enkelt göra plats för en bänkdiskmaskin i det utrymmet, med rör, el osv alternativt om det finns någon väldigt liten modell av bänkdiskmaskin.Vill helst ha en i skåpet, hur den ser ut eller övrig funktion spelar ingen roll.

Vidare, om ovanstående är omöjligt, har jag här en bild på köket i sin helhet.

kök.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

För att placera en vanlig diskmaskin i antingen de smala eller breda utrymmet (eller bänkdiskmaskin i det största skåpet längst bort) så måste vatten dras fram vilket jag förmodar kostar mer än en vanlig arbetstimme? Är det ett stort jobb? Jag vill inte betala mer än 2000-4000 för arbetet exkls diskmaskinen.

Många frågor. Ni förstår poängen, hoppas jag. Tacksam för svar.

D
Ingen expert men ska försöka svara lite och om jag fel hoppas någon rättar mig.
Tror ett bra ställe är skåpet 45 cm längst bor är bäst.
Vet inte var reglerna säger men borde ju gå dra både vattenslangen från diskmaskinen under skåpen och upp i hållet under diskhon. Där är väl problemet om det räcker med slangen som följer med diskmaskinen eller om man behöver en till slang för att att få ut längden. Där vill jag göra lite varning och jag råder att ta in ett proffs. Har bekant som gjorde på det sättet och de fix sammankoppla en till slang vilket gjordes av bekant som ska kunna lite mer om det, nu blev det inte bra och det är risk att del av köket behöver rivas.

Sedan så ser jag ingen koppling för vattnet och syns inte så bra på bild men har blandaren diskmaskinskoppling/avstängning?

Sedan el så kan nog vara skönt få eluttag framdraget för tror inte helt ok med förlängningssladd.

Hoppas det är till nån hjälp och om jag helt ute cykla ber om ursäkt och hoppas på rättning.

A
Vatten o el är inga bekymmer går bra att förlänga under skåpen
Men hur får man in en 50 bred madin i ett 45 brett skåp?

D
Det finns 45 cm bredda diskmaskiner. Är bara mindre utbud då det inte är standardmått.

Sedan går väl bra förlänga med vatten och el men gäller blir rätt också. Inte kul om vattnet står och droppar underskåpen där man inte ser det och man inte märker det förrän skadan är stor. Vist behöver inte blir så men vet om två i min närhet som råkat ut för stora vatten skador i köket.

A
D får ju in disken i skåpet. 45'an är ju fullhöjd

Tack för svaren. Vad tror ni att det skulle kosta att anlita en rörmokare för att installera diskmaskin, el och vatten korrekt i skåpet längst bort? Endast arbete, exklusive diskmaskinen.

D
Väldigt svårt säga då man inte är i branschen. Du kan ju testa ta in lite offerter. Har själv testat ta offerter genom lite olika offertsidorna som finns på nätet vist har inte blivit jag gått vidare med de men lätt sätt att få kostnader och jämföra.

Min gissning är nog behövs en elektriker och en VVS men kanske nån som har båda sakerna. Det kan vara värt ett försök och i så fall mer exaktare får vad det skulle kosta.

Vet inte om jag fick svaret på det men hade köksblandaren diskmaskinavstägning? Borde ju bli enklare och billigare om den har det. Har bytt ut hela köket och köpte ny blandare med del för diskmaskinen köpte köksblandaren för ca 1000 kr ny och är rätt nöjd med den.

A
priset beror nog på var du bor
här på landet några 100-lappar och där i stor Stockholm några 1000-lappar

D
Vart får du infon om att TS skulle bo i Stockholm?
Sedan vad är det som hade kostat några 100-lappar?

A
Här och där med inkoppling av diskmaskin.
Vad annars?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.