Hej,
Vi har ett hus från Götahus byggt 2004 med platta på mark. Det finns ingen kamin i huset men funderar på att installera en med tanke på skenande elpriser. Enligt ritningen så kan tänkt placering vara i ett hörn i vardagsrummet. Jag förstått att det ska finnas en tilluft till kaminen i golvet. Men från utsidan på betongplattan hittar jag inget hål som skulle vara avsedd för tilluft. Hur kan jag säkerställa att det faktiskt finns ett hål under parkettgolvet utan att behöva riva det? Dras en luft kanal i betongplattan eller ligger hålet direkt mot stenbärlagret under huset?
Vi har ett hus från Götahus byggt 2004 med platta på mark. Det finns ingen kamin i huset men funderar på att installera en med tanke på skenande elpriser. Enligt ritningen så kan tänkt placering vara i ett hörn i vardagsrummet. Jag förstått att det ska finnas en tilluft till kaminen i golvet. Men från utsidan på betongplattan hittar jag inget hål som skulle vara avsedd för tilluft. Hur kan jag säkerställa att det faktiskt finns ett hål under parkettgolvet utan att behöva riva det? Dras en luft kanal i betongplattan eller ligger hålet direkt mot stenbärlagret under huset?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Man brukar nog dra en kanal i grunden, vad jag vetArvida skrev:
... Jag förstått att det ska finnas en tilluft till kaminen i golvet. Men från utsidan på betongplattan hittar jag inget hål som skulle vara avsedd för tilluft. Hur kan jag säkerställa att det faktiskt finns ett hål under parkettgolvet utan att behöva riva det? Dras en luft kanal i betongplattan eller ligger hålet direkt mot stenbärlagret under huset?
Tack för tipset. Om satsar på en sådan, kan man då placera kaminen vid en valfri plats. Vi hade hellre velat ha den vid fönsterna i vardagsrummet. Men då går inte skorstenen 1m över nock som regelverket ställer krav på om jag har förstått rätt. Att ha en jätte lång skorsten blir inte heller snyggtAxbard_89 skrev:
Skorstenens längd blir nog samma oavsett tilluft genom den eller ej men det borde nog möjliggöra flera installationsplatser.Arvida skrev:
Vill du ha den för värme mest så är kanske en optimal placering så nära husets mittpunkt som möjligt.
Inte en meter över nock, väl? Ska det inte vara typ minst en meter över taket och högre än nocken 
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...s-byggregler/forbranningsgaser/skorstenshojd/
Sen fick jag info från vår installatör att om man har ett visst avstånd från nocken till skorstenen så kan mynningen sänkas med n grader. Eller nåt sånt, jag har lämnat det åt folk som begriper.
Inte en meter över nock, väl? En meter över taktäckningen och mynningen över nocken tror jag det ska vara:Arvida skrev:
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...s-byggregler/forbranningsgaser/skorstenshojd/
Sen fick jag info från vår installatör att om man har ett visst avstånd från nocken till skorstenen så kan mynningen sänkas med n grader. Eller nåt sånt, jag har lämnat det åt folk som begriper.
Det stämmer hur du beskriver. Jag skrev fel.Strip skrev:
Inte en meter över nock, väl? Ska det inte vara typ minst en meter över taket och högre än nocken
Inte en meter över nock, väl? En meter över taktäckningen och mynningen över nocken tror jag det ska vara:
[länk]
Skorstenen behöver inte vara 1m över nock.Arvida skrev:
Gammalt
Nu behöver den bara bara över nock
https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/regler-om-byggande/boverkets-byggregler/forbranningsgaser/skorstenshojd/#:~:text=Allmänt råd Skorstenar för eldstäder,fastbränsleeldning och risken för gnistspridning.
EDIT: såg efter postning att detta redan var behandlat i tråden.
En följd fråga: vilken nock gäller?
Kan vi alltså ha skorstenen på den nocken vid fönstret på bilden? Nocken på det taket är lägre än nocken på den andra taket. Eller kräver regelverket att skorstenen når upp till den allra högsta punkten på huset?
hoppas ni förstår min fråga
Kan vi alltså ha skorstenen på den nocken vid fönstret på bilden? Nocken på det taket är lägre än nocken på den andra taket. Eller kräver regelverket att skorstenen når upp till den allra högsta punkten på huset?
hoppas ni förstår min fråga
Ja riktigt bra fråga.Arvida skrev:
Vet inte.
Vet dock att ju längre skorsten man har ju bättre drag i den är det då den blitt varm.
Men drag kan man ju lösa med en aspirator el skorstens häxa el rent av en rökgasfläkt.
Lite osäker is för mig här, så du bör nog dubbelkolla vad jag skriver. Men visst är det så att det inte är några krav per sé, utan bara allmänna råd för skorstenen? Sotaren däremot - inte helt sällan en grinig fan - bestämmer om du får elda eller inte, så ett samtal dit kanske är en god investering.Arvida skrev:
Oavsett vilket, bör du i första hand ta hänsyn till rådande vindförhållanden: vilket håll brukar det blåsa i från, hur ser omgivande vegetation ut, har du höga byggnader nära, osv.
Sen var det ju det här med 2,5 meter från en nock och sänka skorstenen 10°, eller nåt i den stilen. På din bild ser det onekligen ut som du hamnar längre bort från den högre nocken.
Klicka här för att svara