Kan jag koppla in den nya hällen på samma sätt som den gamla eller ska den grå kabeln som gick till L3 inte kopplas in i den nya hällen?
Den gamla hällen installerades 2016 och är en Otrolig från Ikea medan den nya är en Kolstan från Ikea.
Otrolig
Kolstan
Den gamla hällen installerades 2016 och är en Otrolig från Ikea medan den nya är en Kolstan från Ikea.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
rätt som du skriver L3 används inte men är utmärkt till att parkera en lös ledare som du gjortC CSofia skrev:
Endera så var den gamla hällen en 3-fas häller eller så var den tredje fasen endast parkerad på skruv nr:3. För att veta mer exakt så får du visa den hällens inkopplingsalternativ (vilket egentligen är ointressant eftersom den skall ersättas).C CSofia skrev:
Så kopplas man i Holland/Nederländerna men det är inte praxis i Sverige. Trots att många installationsanvisningar säger så. Att koppla andra färger som nolla kan skapa felaktiga kopplingar/osäkerheter i andra änden av kabeln. Är det 2-fas som spisen skall ha så räcker det med en kabel till nollan.Purre skrev:
Dom är likadana, enda skillnaden är att det finns en skruv att parkera oanvänd L3 (grå) på i den gamla.
Klipp av änden på L3 så det inte finns någon koppar, isolera med en bit eltejp eller en sockerbit/wago/whatever.
Den nya har en lös bygel i hållaren i nedre mitten som du använder till att koppla ihop N1 & N2
Klipp av änden på L3 så det inte finns någon koppar, isolera med en bit eltejp eller en sockerbit/wago/whatever.
Den nya har en lös bygel i hållaren i nedre mitten som du använder till att koppla ihop N1 & N2
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "eltejp"
Eltejp
Eltejp, även känd som isoleringstejp, är ett tryckkänsligt tejp som används för att isolera elektriska ledningar och andra material som leder elektricitet. Den har en rad egenskaper som gör den idealisk för användning inom elinstallation
Läs mer
Hej igen
Jag hoppas att ni kan hjälpa mig på nytt då jag beslutade att inte använda den inköpta hällen från Ikea utan istället en från AEG då den verkar bättre och vill dubbelkolla med er.
Jag kommer att använda kabeln från den gamla hällen och inte den som medföljer AEG hällen.
Kabeln på den gamla hällen som ska användas och hur den var kopplad.
Kopplingsschemat för den nya hällen.
Hur AEG är kopplad med sin nuvarande kabel (som jag inte kommer att använda)
Så jag förstår hur jag ska koppla följande kablar
- brun
- svart
- grön
Men jag blir osäker på den blåa och blå/gråa kabeln.
Den blå har en brygga till där den blå/gråa är kopplad
Är den blå/grå samma som den grå kabeln på den gamla hällen?
Och kan jag koppla den via bryggan med den blå trots att den blå är separat kopplad med brygga på den gamla hällen?
Jag hoppas att ni kan hjälpa mig på nytt då jag beslutade att inte använda den inköpta hällen från Ikea utan istället en från AEG då den verkar bättre och vill dubbelkolla med er.
Jag kommer att använda kabeln från den gamla hällen och inte den som medföljer AEG hällen.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Så jag förstår hur jag ska koppla följande kablar
- brun
- svart
- grön
Men jag blir osäker på den blåa och blå/gråa kabeln.
Den blå har en brygga till där den blå/gråa är kopplad
Logga in
Skapa konto
Är den blå/grå samma som den grå kabeln på den gamla hällen?
Och kan jag koppla den via bryggan med den blå trots att den blå är separat kopplad med brygga på den gamla hällen?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 144 inlägg
Jag rekommenderar att du kopplar enligt denna beskrivning:
https://www.byggahus.se/forum/threads/spisbibeln.244911/post-5374799
https://www.byggahus.se/forum/threads/spisbibeln.244911/post-5374799
Tack för ditt snabba svar Bo och länken till beskrivningen.Bo.Siltberg skrev:
Nu när jag läst den så tror jag att jag förstår men vill ändå dubbelkolla med dig.
Så enligt det jag kunnat utröna så ska jag koppla enligt nedan upplägg
1 = BK (svart)
2= BN (brun)
3= BY ( grå)
4+5 = BU med bygel
6 = jord (grön)
Sen kan jag ignorera periflexbiten då jag har fast koppling in i väggen