Kan jag koppla in den nya hällen på samma sätt som den gamla eller ska den grå kabeln som gick till L3 inte kopplas in i den nya hällen?

Den gamla hällen installerades 2016 och är en Otrolig från Ikea medan den nya är en Kolstan från Ikea.
Anslutningsplint på en spishäll med kablar anslutna till L1, L2, N1, och en lös grå kabel nära L3.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Otrolig

Anslutningar för spisinstallation med etiketterade terminaler L1, L2, L3, N1, N2 och instruktioner; fokus på L3 som tidigare användes.
Skapa konto
Kolstan

C CSofia skrev:
Kan jag koppla in den nya hällen på samma sätt som den gamla eller ska den grå kabeln som gick till L3 inte kopplas in i den nya hällen?

Den gamla hällen installerades 2016 och är en Otrolig från Ikea medan den nya är en Kolstan från Ikea.
[bild] Otrolig

[bild]Kolstan
rätt som du skriver L3 används inte men är utmärkt till att parkera en lös ledare som du gjort

Glöm inte bygling mellan 4 och 5, annars blir hällen en 1-fas häll dvs hälften av plattorna fungerar inte.

returen returen skrev:
rätt som du skriver L3 används inte men är utmärkt till att parkera en lös ledare som du gjort
vet du vilket syfte L3 hade hos den gamla hällen om man nu inte behöver den hos den nya hällen?

R roli skrev:
Glöm inte bygling mellan 4 och 5, annars blir hällen en 1-fas häll dvs hälften av plattorna fungerar inte.
Ok, ska verkligen inte missa det

Purre
Grå kan användas som en andra nolledare annars

C CSofia skrev:
vet du vilket syfte L3 hade hos den gamla hällen om man nu inte behöver den hos den nya hällen?
Endera så var den gamla hällen en 3-fas häller eller så var den tredje fasen endast parkerad på skruv nr:3. För att veta mer exakt så får du visa den hällens inkopplingsalternativ (vilket egentligen är ointressant eftersom den skall ersättas).

Purre Purre skrev:
Så kopplas man i Holland/Nederländerna men det är inte praxis i Sverige. Trots att många installationsanvisningar säger så. Att koppla andra färger som nolla kan skapa felaktiga kopplingar/osäkerheter i andra änden av kabeln. Är det 2-fas som spisen skall ha så räcker det med en kabel till nollan.

• Gilla
returen
  • Laddar…
R roli skrev:
Endera så var den gamla hällen en 3-fas häller eller så var den tredje fasen endast parkerad på skruv nr:3. För att veta mer exakt så får du visa den hällens inkopplingsalternativ (vilket egentligen är ointressant eftersom den skall ersättas).
Kopplingsschema för häll med olika spänningar och inställningar för flera länder, inklusive Belgien och Nederländerna.
Skapa konto
Kopplingsschema för den gamla hällen

Anslutningsschema för elektrisk häll med uttag och instruktioner, inklusive varningssymboler och spänningsanvisningar.
Skapa konto
Den nya hällen

Dom är likadana, enda skillnaden är att det finns en skruv att parkera oanvänd L3 (grå) på i den gamla.

Klipp av änden på L3 så det inte finns någon koppar, isolera med en bit eltejp eller en sockerbit/wago/whatever.
Den nya har en lös bygel i hållaren i nedre mitten som du använder till att koppla ihop N1 & N2

Redigerat:
  • Haha
returen
  • Laddar…
C CSofia skrev:
ser ut som om den inte heller användes

Purre Purre skrev:
till ingen nytta

Hej igen
Jag hoppas att ni kan hjälpa mig på nytt då jag beslutade att inte använda den inköpta hällen från Ikea utan istället en från AEG då den verkar bättre och vill dubbelkolla med er.

Jag kommer att använda kabeln från den gamla hällen och inte den som medföljer AEG hällen.
Anslutningsplint med fem färgade kablar: brun, svart, blå, gul och grön. Märkningarna L1, L2, L3, N1 och N2 syns.
Skapa konto
Kabeln på den gamla hällen som ska användas och hur den var kopplad.

Kopplingsschemat för AEG-häll med instruktioner för 400V 2N och 220-240V 1N anslutningar, markerade bryggor på neutral och jord.
Skapa konto
Kopplingsschemat för den nya hällen.

Kopplingsbox med flera anslutna kablar: blå, gulgrön jordkabel, brun och svart kabel kopplade till fästskruvar, inom en öppen plastkapsling.
Skapa konto
Hur AEG är kopplad med sin nuvarande kabel (som jag inte kommer att använda)

Så jag förstår hur jag ska koppla följande kablar
- brun
- svart
- grön

Men jag blir osäker på den blåa och blå/gråa kabeln.
Den blå har en brygga till där den blå/gråa är kopplad

Anslutningsplint med exponerade kablar i olika färger: blå, grön-gul, brun och svart. Synliga skruvterminaler inuti en svart box.
Skapa konto

Är den blå/grå samma som den grå kabeln på den gamla hällen?
Och kan jag koppla den via bryggan med den blå trots att den blå är separat kopplad med brygga på den gamla hällen?

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag rekommenderar att du kopplar enligt denna beskrivning:
[länk]
Tack för ditt snabba svar Bo och länken till beskrivningen.
Nu när jag läst den så tror jag att jag förstår men vill ändå dubbelkolla med dig.

Så enligt det jag kunnat utröna så ska jag koppla enligt nedan upplägg
1 = BK (svart)
2= BN (brun)
3= BY ( grå)
4+5 = BU med bygel
6 = jord (grön)

Sen kan jag ignorera periflexbiten då jag har fast koppling in i väggen

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.