Byggahus.se
Hej alla!

Nyligen inflyttad i en bostadsrätt, där jag kört fast lite i tankebanorna hur jag ska hantera badrummet.

Ett stambyte gjordes för ca 15 år sen, och gissar på att det mesta är sig likt sedan dess.

Storleken är ca 160 (djup) x 190 (bredd) sett från dörröppningen.

Kaklet, golvet och tätskikt därunder rör jag helst inte, dels vill jag hålla ner kostnaderna lite, samt så tycker jag det ser rätt bra ut. Har tänkt måla till kakelfogarna i vitt/ljusare färg samt göra nåt åt dekoren på kaklen i huvudhöjd (det är rosa kakel bakom ), alt måla med någon kakelfärg.

Fråga 1:
Visst står nuvarande tvättmaskin i område 0?! Det är typ 70 80 cm till tvättmaskinens front från duschmunstycket. Eluttaget ligger förvisso i område 2 (140 cm cirka från centrum dusch). Det är vikbara väggar i duschen men det blir ju lite blött på golvet oavsett. Dessutom kan man hänga blöta kläder i "torkställningen" ovanför.. Jag funderar på att gömma en frontmatad tvättmaskin i köket för att skapa lite mer yta istället. Annars ska väl maskinen höjas, och är inte direkt imponerad av prestandan i denna oavsett.

Då skulle man kunna få en möbel/kommod med skiva och förvaring från där nuvarande tvättmaskin står till inte så fullt nära toaletten nuvarande möbel står. Samt använda nuvarande matning till TM och få ett vanligt eluttag installerat under ett överskåp, för hårtork och annat i badrummet.

Fråga 2:
Det jag funderar främst på är hur jag ska göra med taket, det är redan sänkt, 224 cm mellan golv och innertak. Dessutom har man sänkt det ytterligare med 10 cm i en kvadrat 1x1m för att rymma vattenavstängning, se bilder.

Hur hade ni gjort här? Jag funderar på ett snedtak från där nuvarande extra försänkning börjar cirka, till bortre väggen över hela rummet för att få bort känslan av kuben i taket. Då samtidigt få ip44 spottar infällda.

man skulle ju kunna taksänka allt, till samma höjd, men 215 cm, är inte det väldigt lågt?


Taket borde inte vara något mer speciellt än våtrumsgips och att det är målat med fuktavvisande färg? Med tanke på inspektionsluckan är det ju inte tätt i alla fall. Eller påverkar man tätskikt om man river taket?

Tyvärr tycker jag man har tagit den enkla vägen med rördragning ovan innertak, det hade ju liksom gått att effektivisera lite och inte offrat lika mycket innertak..

Bild underifrån lucka Inuti ett ventilationsaggregat med synliga rör och avstängningsventiler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mot bortre högra hörnet ovan innertak Vy underifrån av rörledningar och ventiler i ett tak, isolerade och märkta med gröna handtag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Badrummet i sin helhet Vit kaklad badrum interiör med dusch, handfat, spegel och toalett.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mot bortre vänstra hörnet ovan innertak
Närbild av kablar och rör under en gipsskiva vid bygg och renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fyll gärna på med tips!
 
BirgitS
Välkommen till forumet!

E Eriksson12345 skrev:
Kaklet, golvet och tätskikt därunder rör jag helst inte, dels vill jag hålla ner kostnaderna lite, samt så tycker jag det ser rätt bra ut. Har tänkt måla till kakelfogarna i vitt/ljusare färg samt göra nåt åt dekoren på kaklen i huvudhöjd (det är rosa kakel bakom ), alt måla med någon kakelfärg.
Vita kakelfogar blir fort smutsiga och är svåra att hålla rena.
E Eriksson12345 skrev:
Visst står nuvarande tvättmaskin i område 0?!
Område 0 är golvet och 10 cm ovanför det oavsett avstånd till duschen. Tvättmaskinen behöver höjas 10 cm.
E Eriksson12345 skrev:
Jag funderar på att gömma en frontmatad tvättmaskin i köket för att skapa lite mer yta istället.
Många föreningar tillåter inte tvättmaskin i köket pga. risken för vattenskador hos grannarna under.
Inte heller branschreglerna, som försäkringsbolag hänvisar till, gillar tvättmaskin i kök och ställer särskilda krav för det.
E Eriksson12345 skrev:
få ett vanligt eluttag installerat under ett överskåp, för hårtork och annat i badrummet.
Kräver att det finns jordfelsbrytare.
E Eriksson12345 skrev:
Det jag funderar främst på är hur jag ska göra med taket, det är redan sänkt, 224 cm mellan golv och innertak. Dessutom har man sänkt det ytterligare med 10 cm i en kvadrat 1x1m för att rymma vattenavstängning, se bilder.
Med tanke på alla rör som ev. kan vara stammar bör du kolla med styrelsen om det utrymmet är en del av din lägenhet eller om det är utanför, dvs. en del av det som föreningen är ansvarig för.
E Eriksson12345 skrev:
man skulle ju kunna taksänka allt, till samma höjd, men 215 cm, är inte det väldigt lågt?
Jo
E Eriksson12345 skrev:
Eller påverkar man tätskikt om man river taket?
Man har inte tätskikt i tak eftersom vatten inte rinner uppåt.
 
Tack så mycket!

Klok tanke angående vita kakelfogar. Får fundera vidare där kanske.

Och ja, du har rätt angående avståndet iochmed avsaknad av kar. Men tror badrummet gör sig bättre utan tvättmaskin över huvud taget. Oavsett så står den fel nu.

Jag är medveten om att brf måste godkänna tvättmaskin I kök, det står på att göra listan. Och att det behöver dras el, då det är tveksamt med att dela på diskmaskin på 10A. Men det finns två lediga grupper i elcentralen så det ska nog gå. Och inkoppling av vattenbrytare med larm/auto avstängning m.m.

JFB sitter ju redan för tvättmaskinen i badrummet (och all el) därav borde det vara en smal sak för någon behörig att peta dit ett vanligt vägguttag, iochmed att det sitter utanför elområdeszoner.

Ja jag utgår att jag inte kan göra något åt rörens något tråkiga placering och dragning, utan jobba utefter det :) men vet inte riktigt hur den bästa lösningen är att tackla detta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.