Byggahus.se
Har en stuga med gammalt kök från 70-tal.
Tänkte ta tag i att "fixa till det" (Läs: Riva ut och stoppa in nytt)

Men skulle behöva lite inspiration, känner mig begränsad i ytan, men tänker att andra ser det säkert annorlunda än mig och kan komma med friska härliga idéer.

Bild på hur det ser ut idag:
Trångt kök i litet hem, träinredning, spis, kylskåp, diskho, fönster, lantlig stil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Måtten är idag ca 183cm (väggen med fönstret) x 170cm (väggen där spisen står)

Har tyvärr inte möjlighet att flytta köket eller ända planlösningen utan att det blir ett väldigt stort projekt, så detta är ytan vi får förhålla oss till.

Vad är era idéer?


/Jocce
 
Modernisera?
Hade jag detta köket i min jaktstuga vore jag helt klart nöjd.
 
H Hybro skrev:
Modernisera?
Hade jag detta köket i min jaktstuga vore jag helt klart nöjd.
För mig som gillar att laga mat när vi är på skidsemester, eller blötare dagar på sommaren när vi är där, så är detta kök "hopplöst". Det är slitet och trångt. Så jo det skall moderniseras...


/Jocce
 
BirgitS
Men det är nog rätt hopplöst att få något annat än trångt på den lilla ytan.

Man kan få mer bänkyta genom att byta till en smalare spis med 3 plattor.

Det är svårt att se hur breda ytorna kring dörren är. Går det att ha uppfällbara bänkskivor på dem?
Sen har Ikea ett antal olika flyttbara vad de kallar för köksöar men är väl egentligen mer flyttbara 90 cm höga bord som kanske skulle kunna ställas i en av öppningarna under matlagningen för att sen flyttas bort.

En del kökstillverkare har utdragsskivor för högskåp som skulle kunna fungera som en extra bänkskiva om du inte ska ha en fullstor kyl/frys i stället för den lilla.
 
Lägg upp en bild på en större bild på stugan eller en skiss på planlösningen
 
Känns som det är svårt att optimera på ett bättre sätt. Jag hade nog målat luckorna bara och bytt ut till moderna vitvaror.

MEN nu vill du ju riva så då tänker jag att kanske byta ut kylskåpet mot en kyllåda (t.ex. norcool). Då får du lite mer bänkyta vilket jag tycker är bland det mest irriterande om det saknas när man ska laga mat. Norcool är 80 bred vad jag vet men kanske finns de som är 60. Kan ju bli lite problem iom att vasken är där den är.

Kanske byta plats på spishäll och vask? Känns spontant som att man är i mindre ivägen om man står mot fönstret också om det är spring ut och in i köket. Spis med fläkt i hällen?

Med öppna hyllor skulle du använda väggytan upp mot taket lite bättre också.
 
Har du möjlighet att kunna bygga en 120 bred möbel i nära anslutning till köket? Så fall kunna placera ugn med förvaring under och över och sedan en kylskåp brevid.

Det är ju främst det där högskåpet som ställer till det.
 
Enhetlig bänkskiva hela vägen, utan skarv mot diskbänk känns den större.
 
  • Gilla
Jocce81
  • Laddar…
Byt plats på bänkyta och spis så ni kan vara två i köket samtidigt.

Flytta upp kyl/frys och sätt DM under

Platsbygg överskåp över dörren till höger och ev. över fönstret.

Skaffa en rullhurts/bänk som ni kan rullla fram som ger mer bänkyta med förvaring under. Med lite finess kan ni kanske klämma in en liten vinkyl i en sådan.

Eluttag på smarta ställen är ett måste.

Ta bort spaljén så får ni 10cm yta till och ett öppnare kök
 
BirgitS BirgitS skrev:
Men det är nog rätt hopplöst att få något annat än trångt på den lilla ytan.

Man kan få mer bänkyta genom att byta till en smalare spis med 3 plattor.

Det är svårt att se hur breda ytorna kring dörren är. Går det att ha uppfällbara bänkskivor på dem?
Sen har Ikea ett antal olika flyttbara vad de kallar för köksöar men är väl egentligen mer flyttbara 90 cm höga bord som kanske skulle kunna ställas i en av öppningarna under matlagningen för att sen flyttas bort.

En del kökstillverkare har utdragsskivor för högskåp som skulle kunna fungera som en extra bänkskiva om du inte ska ha en fullstor kyl/frys i stället för den lilla.
Trångt kommer det nog alltid vara, men tänker ibland får man till en bättre lösning. Spaljen skall t.ex. bort (= 10CM extra).
Spisen är redan idag en smal spis (men med 4 plattor)
Uppfällbar skiva har jag tänkt ytanför där spaljen sitter, så man får kanske 40 cm extra arbetsyta där.
Problemet med en flyttbar lösning är att det är trångt på andra ställen, så man har inget vettigt ställe att göra av den när man inte nyttjar den...


/Jocce
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Lägg upp en bild på en större bild på stugan eller en skiss på planlösningen
Har tyvärr ingen planlösning (men ska skissa ihop en vid tillfälle) och ingen annan bra bild där man ser storleken mot köket, men ska försöka ta någon när jag är uppe nästa gång.


/Jocce
 
T Trafikverket1 skrev:
Känns som det är svårt att optimera på ett bättre sätt. Jag hade nog målat luckorna bara och bytt ut till moderna vitvaror.

MEN nu vill du ju riva så då tänker jag att kanske byta ut kylskåpet mot en kyllåda (t.ex. norcool). Då får du lite mer bänkyta vilket jag tycker är bland det mest irriterande om det saknas när man ska laga mat. Norcool är 80 bred vad jag vet men kanske finns de som är 60. Kan ju bli lite problem iom att vasken är där den är.

Kanske byta plats på spishäll och vask? Känns spontant som att man är i mindre ivägen om man står mot fönstret också om det är spring ut och in i köket. Spis med fläkt i hällen?

Med öppna hyllor skulle du använda väggytan upp mot taket lite bättre också.
Har också funderat på Kyllåda eller liknande, nackdelen är att kylskåpet är trångt redan idag och att man ändå vill ha någon typ av förvaring, men klart man kan sätta ett löst skåp ovanför den ytan som blir där skåpet är idag?

Det är inte så mycket spring in och ut i köket (öppen lösning mot resten av stugan)...
Fläkt i hällen är nice, men tror de tar en del plats va? Tänkte mer att man byter fläkten mot en inbyggd fläkt och får ett skåp extra?


/Jocce
 
A atomlab skrev:
Har du möjlighet att kunna bygga en 120 bred möbel i nära anslutning till köket? Så fall kunna placera ugn med förvaring under och över och sedan en kylskåp brevid.

Det är ju främst det där högskåpet som ställer till det.
Tyvärr ingen möjlighet att bygga en vettig möbel på så sätt, då det blir trångt i resten av stugan.

Jo, högskåpet "ställer till det" men samtidigt behöver man kylen...


/Jocce
 
mexitegel mexitegel skrev:
Byt plats på bänkyta och spis så ni kan vara två i köket samtidigt.

Flytta upp kyl/frys och sätt DM under

Platsbygg överskåp över dörren till höger och ev. över fönstret.

Skaffa en rullhurts/bänk som ni kan rullla fram som ger mer bänkyta med förvaring under. Med lite finess kan ni kanske klämma in en liten vinkyl i en sådan.

Eluttag på smarta ställen är ett måste.

Ta bort spaljén så får ni 10cm yta till och ett öppnare kök
Hur menar du med byt plats på bänkyta och spis?

Diskmaskin kommer nog inte vara aktuellt, då det känns som det tar upp onödigt utrymme (om än att det vore skönt).

Platsbyggt skåp över dörren var en bra idé, skall kika på det :)

Rullhurts är knepigt, då det inte finns något vettigt ställe att göra av det annars...

Spaljen ska självklart bort... (9 cm ger den och den är medräknad i måtten i originalinlägget)


/Jocce
 
BirgitS
Jocce81 Jocce81 skrev:
Uppfällbar skiva har jag tänkt ytanför där spaljen sitter, så man får kanske 40 cm extra arbetsyta där.
Varför bara 40 cm, är det verkligen så trångt mot andra möbler?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.