Byggahus.se
Hej!

Vi har en entrétrappa på markplan som är i betong/stensatt som är ihålig. Från källaren kommer man åt insidan genom en dörr, men det har rasat in en del där från insidan, förmodligen p.g.a fukt och vibrationer. Tidigare har vi haft buskage/träd cirka 2 m ut från huset som nu har försvunnit och vi har även bilat golvet i källaren. Allt detta (vibrationer, kass dränering), i kombination med en regnig sommar har gjort att materialet på insidan blivit poröst, spruckit och "ramlat in".Väggarna i sin helhet är cirka 12-16 cm till utomhus.

Jag önskar på tips på vad jag som lekman kan göra åt dessa väggar på insidan. Tanken är att kunna ha det som ett kallförråd för saker som kanske inte är så känsliga mot fukt/kyla, men jag vet inte vad jag kan göra åt dessa väggar och hur jag kan bygga upp det igen så att det håller mot fukt(?). Bakom detta lager av porös betong så ligger ett till lager som verkar vara mer intakt och rigid.

Golvet och taket är intakt och ser fortfarande väldigt fina ut, det är väggarna som är ut från huset som blivit såhär.

Mvh
 
  • Äldre, skadad betongvägg med sprickor och fläckar, synlig armering och en metallprofil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Söndervittrad, sprucken vägg med avflagande puts och en vit hyllkant.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stengolvsmönster, gråa nyanser, skarv, möjlig metallprofil, delvis skugga, vertikal perspektiv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Förvittrad vägg med sprickor, avflagnad färg, och en vit list. Nedre delen av bilden är otydlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det du kallar porös betong är gissningsvis puts.

Man skulle kunna prova att ta bort den gamla putsen och armera väggen med putsnät och putsa den igen, viktigt att välja ett "mjukt" bruk annars kommer det spricka.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
M mattoys skrev:
Det du kallar porös betong är gissningsvis puts.

Man skulle kunna prova att ta bort den gamla putsen och armera väggen med putsnät och putsa den igen, viktigt att välja ett "mjukt" bruk annars kommer det spricka.
Ok, så de tidigare ägarna har putsat betongen på insidan utan nät, och därför faller det sönder av fukten?
Kommer ett armeringsnät motverka detta helt, eller bara göra att det håller sig på plats bättre?

Mvh
 
Fiskerik Fiskerik skrev:
Ok, så de tidigare ägarna har putsat betongen på insidan utan nät, och därför faller det sönder av fukten?
Kommer ett armeringsnät motverka detta helt, eller bara göra att det håller sig på plats bättre?

Mvh
Både och, det både håller putsen bättre på plats och håller ihop putsen. Det är dessutom lättare att putsa på ett nät än direkt på en betongvägg.

Sen finns det en livslängd på putsen hur länge putsen sitter kvar också, vet inte hur gammalt det är hos dig.


Sen för att minska fukten så behöver du dränera bort vatten. Finns det inget tak över trappan så hjälper det nog mycket att sätt dit ett och sedan leda bort regnvattnet. Annars så får man gräva ner dräneringslang.
 
Använd även rätt färg för putsade väggar i källare. Plastfärg är knappast bra att ha där.
 
T tannibanani skrev:
Använd även rätt färg för putsade väggar i källare. Plastfärg är knappast bra att ha där.
Vilken är rätt färg isf? :) Det är lätt att säga att något är fel, men inte vad man kan ha istället
 
Någonting som låter fukten vandra fritt är rätt.
 
T
Fiskerik Fiskerik skrev:
Vilken är rätt färg isf? :) Det är lätt att säga att något är fel, men inte vad man kan ha istället
Silikatfärg är diffusionsöppen och låter fukt vandra.
Det har jag använt på källarväggar med gott resultat (ser fortfarande bra ut efter 6-7 år).
 
N
Ser ut som spräckt betong, inte puts, då hade inte väggen hållit ihop.
Om det är intakt bakom, så är det bara att plocka ner väggen.
Finns inget annat alternativ.
Och sen kanske mura upp med leca sten a 70 mm, och sen putsa på det.
Ser inte att väggen går att rädda i det långa loppet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.