Byggahus.se
Vi byggde ett förråd förra året som vi köpte på Bauhaus, den står på plintar och nu har hela golvet och bärlinorna möglat på undersidan. Jag har frågat flera olika personer (snickare och färgfirmor) om det inte behövde behandlas men alla säger nej så länge det inte kommer vatten på trät. Läser när jag googlar att det ska inte mögla så länge det är bra ventilation, förrådet är en bit ovanför marken, lägsta punkten är kanske 20 cm från marken och högsta 1 meter.
Vi är helt nya på att bygga och googlar massor men blir inte klok på detta! Vad har vi gjort för fel? Vi byggde förrådet förra sommaren.
Så tacksam för tips och råd 🙏
 
  • Träbjälkar och paneler i takkonstruktion, synliga ådringar och knutar, ljust trä, troligen utomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träkonstruktion under däck, byggmaterial, stödpelare, bråte med verktyg och hushållsartiklar, oorganiserad lagring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Välkommen till forumet!
Det är ingen fara med svartmögel utomhus
 
  • Gilla
  • Älska
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
De som är problemet nu för tiden är att man hugger skog året om.
Ett träd som fälls på sommaren innehåller mycket sav och i saven finns de socker som ger näring till möglet.
För högg man bara träd på vintern, och då fick man inte dom problem som vi har idag med påväxt.
Man ser även att tex råspont ofta blir svart prickig. Och råspont görs utav yttersta veden i stocken, som transporterar mycket sav sommartid.😊
 
  • Gilla
Jonatan79 och 3 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Välkommen till forumet!
Det är ingen fara med svartmögel utomhus
Tack! Blir det här inte värre/förstör träet? Jag har som sagt ingen koll 😅 ska vi låta det vara?
 
T Timmermannen77 skrev:
De som är problemet nu för tiden är att man hugger skog året om.
Ett träd som fälls på sommaren innehåller mycket sav och i saven finns de socker som ger näring till möglet.
För högg man bara träd på vintern, och då fick man inte dom problem som vi har idag med påväxt.
Man ser även att tex råspont ofta blir svart prickig. Och råspont görs utav yttersta veden i stocken, som transporterar mycket sav sommartid.😊
Det var en av våra teorier, dålig kvalite på träet men bärlinan har också mögel, kanske samma där? Ska man åtgärda detta, eller köpa nytt bättre? Tack för ditt svar 🙏
 
E Erika Dubra skrev:
Tack! Blir det här inte värre/förstör träet? Jag har som sagt ingen koll 😅 ska vi låta det vara?
Låt det vara.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker du kan låta de vara.
Bärlinan och virket under din bod, kommer att följa luftfuktigheten, är de fuktigt en dag så suger virket åt sig, och när de blir torrare i luften så släpper virket fukt ifrån sig.

Vill du ta död på svampsporerna som sitter på virket ,kan du pensla de med t-röd.
Men svampsporer finns i luften så du kommer få tillbaka prickarna igen 😉
 
  • Gilla
Erika Dubra
  • Laddar…
Köp Virkon S på apoteket, blanda till och spraya träet med, låt torka in, inga nya angrepp bör tillkomma.
 
  • Gilla
Erika Dubra
  • Laddar…
T Timmermannen77 skrev:
Jag tycker du kan låta de vara.
Bärlinan och virket under din bod, kommer att följa luftfuktigheten, är de fuktigt en dag så suger virket åt sig, och när de blir torrare i luften så släpper virket fukt ifrån sig.

Vill du ta död på svampsporerna som sitter på virket ,kan du pensla de med t-röd.
Men svampsporer finns i luften så du kommer få tillbaka prickarna igen 😉
En annan fråga på det här, vi har tänkt använda det här förrådet som gäststuga tillfälligt, är det ok om möglet sitter på utsidan eller påverkas luften på insidan också 😬
Vet inte om du eller någon annan kan svara men chansar, tack 🙏
 
E Erika Dubra skrev:
En annan fråga på det här, vi har tänkt använda det här förrådet som gäststuga tillfälligt, är det ok om möglet sitter på utsidan eller påverkas luften på insidan också 😬
Vet inte om du eller någon annan kan svara men chansar, tack 🙏
Påverkar nada!
 
  • Älska
  • Gilla
Timmermannen77 och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Påverkar nada!
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Påverkar nada!
Tack 🙏
 
  • Gilla
Timmermannen77
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.