S
Hejsan

Några tips på bra och billigt innertak till garage. Ska gå att skruva upp belysning och lite annat smått och gott bra ha i det. Sånt som ändå inte måste sättas i takstolarna, så att säga.

Jag antar att råspont är ett billigt alternativ, men lite meckigt att sätta under upp jämfört med t.ex. skivor på en skivlyft, fast man kanske kan "förmontera" ett gäng råspont och sen sätta som en skiva med en skivlyft.

ja, som sagt, vad har ni för tankar kring detta vad gäller olika materialalternativ?

Bra att skruva i är som du redan konstaterat råspont.
Vill man ha skivor så är det väl plyfa som gäller, men det bör nog vara dubbla lager 12 mm el tjockare enkellager för att hålla riktigt bra.

Garage har väl brandsäkerhetskrav? Kanske inte populärt med trä, även om en 12 mm plyfa står emot brand lika länge som 12 mm gips.

Hur som, ett alternativ om man har ett vanligt gipstak på gles är att sätta upp vanliga panelbrädor (alt glespanel) i taket. Jag tänker ungefär som gamla hus med synliga takbjälkar. Om man fäster dessa brädor ordentligt i glesen, (som naturligtvis också måste sitta ordentligt), så kan man nog hänga upp mycket.

Jag har satt upp råspont i garagetaket. Vart bra tycker jag, målade allt vitt med nån billig skitfärg från byggmax. Ett tips är att skaffa en spikpistol...

S
carlbanan skrev:
Jag har satt upp råspont i garagetaket. Vart bra tycker jag, målade allt vitt med nån billig skitfärg från byggmax. Ett tips är att skaffa en spikpistol...
Tack för tipset :) Skrev precis en fråga om lämplig spikpicka i en annan tråd :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.