Hej!

Vi vill byta innerdörrar (blad) och eventuellt karmar. När jag tar loss foder till en av de gamla karmarna förstår jag inte riktigt hur den är gjord. Det ser ut som att karmens vertikala delar går hela vägen upp till innertaket. Ser inga karmskruvar eller liknande. Våra innerväggar är också förhållandevis tunna och karmen är endast 62 mm (väggen typ lika tunn).

Vad tror ni; skall man försöka komma undan med att byta bara dörrblad eller försöka bli av med de udda dörrkarmarna samtidigt?

Mvh Christian
Hand som lyfter ett fönsterfoder och visar en dörrkarms vertikala del utan synliga karmskruvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lättast är nog att köpa ny dörr med karm, och sedan försöka pussla in den med väggen runt om.
Det brukar gå bra med lite smyglister.

Hittar man en karm som passar så lär det väl gå att försiktigt såga av den delen som går uppåt?

Jag skulle ha gjort tvärtom och bara bytt dörrbladen för att spara arbete. Eventuellt kanske de bara räcker med att lämna in de befintliga dörrbladen på omlackering för att du ska få det utseende som du önskar?

K
Kanske är överljus på karmen som någon har satt igen på något vis?
Är befintligt dörrblad med överfals?

Har för mig jag sett den där typen av vägg i äldre HSB hus. Väggarna blir så tunna och enkla att karmen blev en del av väggen och ej separat.

Morsans 70-talshus har sådana, ett jäkla gissel.... lättbetongväggar men dörrkarmen går hela vägen till taket. Original var det en skiva vanför dörren, men dessa har tapetserats över med tiden.

är det samma lösning kan det vara trixigt att byta karm utan att orsaka skador ovanför dörren

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.