Det börjar bli dags att plantera häck runt tomten. Idegran verkar trevligt (Taxus Media Hilli), men var köper man dessa saker till rätt pris? Zetas ligger bara ett stenkast bort men där kostar en vaniljgkass på pinne till dottern 34spänn så det finns säkert någonannan som är billigare på växterna.... Det är inga problem att åka någon timme i valfri riktning för att hitta rätt sak till rätt pris.

Hillii är väl den vanligaste sorten när det gäller häckplantor av idegran så jag skulle tro att i stort sett vilket trädgårdsställe som helst (som handlar med buskar och träd, inte bara blommor) kan leverera den.
Jag kan inte peka dig till något specifikt ställe som är billigast - själv handlar jag i stort sett bara på två ställen, Zetas eftersom de är bäst och Trädgårdshuset i Skarpnäck eftersom de är närmast där jag bor. Men jag skulle vilja säga så här, att listpriser kanske inte är så intressant i ditt fall. Du ska ju ha rejält många plantor, så det är inget du bara går in och handlar, utan det blir snarare att beställa så att de tar hem. Så om jag var du skulle jag be om offert från flera ställen och då blir det ju tillfälle att förhandla också.
Då tycker jag att du ska be om offert från Zetas också - de brukar alltid leverera bra kvalitet och det är inte säkert att de är så hemskt mycket dyrare i ett sånt här fall. Och kvalitet är viktigt här. Tänk om en stor andel av plantorna dör, det är irriterande även om man får ersättningsplantor på garantin - betydligt knepigare med uppbyggnaden av häcken om man står där med plantor i olika utvecklingsfas.

Tack för tipsen, självklart får även detta inköp genomgå sedvanlig upphandligsprocess, det är bara det att jag inte vet var jag vänder mig. Man pratar om att man handlar från plantskolor tex, vilka plantskolor i hyggligt närområde är lämpliga att vända sig till? Det finns säkert ett gäng ställen som har rykte om sig att ha bra kvalitet till rätt pris.

Ja, plantskolor, det ska ju egentligen vara ställen som själva förökar växterna, men nuförtiden används det ordet litet hur som helst. Söker man på "plantskolor" på Eniro får man upp alla möjliga trädgårdsställen.

Jag har väl haft antennerna ute i trädgårdssvängen här i Stockholm i tio år nu, hängt mycket på odla.nu o s v och det enda man hör om som sticker ut är Zetas när det gäller vedväxter och Ulriksdals slottsträdgård när det gäller blommor. De är som Fredells, stort sortiment, kunnig personal men dyrt. Sen i andra änden trädgårdens Byggmaxar: Plantagen, trädgårdsavdelningarna på Bauhaus och Coop Forum o dyl....där skulle inte jag köpa häckplant. Återstår hela mellanskiktet av mindre och medelstora ställen. Jag tror att det är vanskligt att hitta några mirakeldealar där. Jag har inte hört om någon som har sådär generellt mycket bättre pris/prestanda på vedväxter. Knappast någon lär ägna sig åt att föröka idegran själv, utan de är beroende av vad de får för dagspris från sin leverantör. En del avstår av den anledningen från att överhuvud taget ange något pris på häckplantor av taxus i sina listor. Alltså inte ens styckepris.

Jag roade mig med att googla runt litet på taxus och pris. Den enda jag hittade i hela Sverige som angav ett pris för 100 häckplantor var Zetas och det styckepris man fick då var klart lägre än om man köpte tiopack hos andra "billigare" ställen. Vilket säkert inte utesluter att någon annan kan ge ett bättre pris i slutänden - men det får man kanske inte reda på utan att åka runt och deala.

Ok, jag förstår läget.

Jag har iaf börjat höra mig för en aning. Stuvsta Trädgård (?) åker till Holland i september och där förhandlar man med leverantörer om både pris och sortiment som jag förstår det. Därefter kan dom återkomma med en offert på det jag vill ha för leverans i vår. Vilken kvalitet man får är ju förstås helt omöjligt att avgöra, iaf för mig, men upplägget verkar rätt. Är man med redan när det beställs från grossist kan man (i teorin) eliminera påslag för risk att bli stående med en massa växter som ingen köper. Som jag förstår det kan det också skilja en hel del i hur man transporterar växterna. En och en stående tar mycket plats och det kostar $$ - hur transporten går till beror väl dock mest på vad det är för växter det handlar om - ingen transporterar väl dyrare än man behöver.

Jag ska be Zetas om en offert också, både med leverans nu och i vår (med beställning nu).

Hemmakatten
När vi flyttade norr om stan har det blivit lite väl långt till Zetas. Den handelsträdgård/plantskola jag hittat som är bra, tillräckligt stor, seriös och alltid har fina och kraftfulla växter är Wallby Handelsträdgård i Finsta/Rimbo (ca en dryg timme från Zetas). Hemsida visste jag inte ens om att de hade, hittade den nu, och den är förstås under all kritik. Detta är människor som gillar att arbeta med växter inte att hålla på med datorer/hemsidor. Du kan ju alltid ringa o fråga, har ingen aning om pris på idegran, www.wallbyhtrg.se

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.