Om jag ska på med 15mm plyfa och 13mm gips + kakel så kommer den svarta delen inte att synas. Är det inte den dom gängar i?

20151001_155845.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://youtu.be/pEHL_i6OPVQ

Krilleman
Nej, bockfixturerna du har använt ska man ha ett blandarfäste med vanliga skruvar som fästes i väggen.

Det är vatette som har "skruv-funktionen" på sina men då måste man använda ahlsells egna Rör I Rör. Alla andra märken är inte godkända tillsammans med Vatettes installationssystem.

Det felet du har gjort är att du har använt LK:s bockfixturer till Uponors slang. Det är inte godkänt. Byt bockfixturerna till Uponors för att få din installation försäkringsmässig. Viktigt!

Med tanke på att det är en vvs firma som har gjort det så hade man ju hoppats på lite bättre koll från deras sida. Lika bra att skicka lite fler bilder. Om ni har något mer att säga om deras jobb är det bara skriva:)

20150924_201202.jpg
Skapa konto

Så här såg det ut innan. 27cm från centrum på rören till färdig vägg. Det känndes som att det skulle bli lustigt att ha blandaren så nära väggen i en 100x100 duschhörna.

20151001_174146.jpg
Skapa konto

Jag har nu flyttat ut den så den är 45cm från vägg.

20151001_173026.jpg
Skapa konto

Märkte att ytterröret var sönder efter han hade försökt fästa det i reglen med något plåt grej. Har dragit lite eltejp runt.. Men det kanske inte är så bra lösning?

20151001_173113.jpg
Skapa konto

Ska gjuta lite eps cement runt golvbrunnen senare. Och sedan flytspackla in golvvärme.Är det ok att den svävar i luften eller skulle den satts fast i någon fixtur?

20151001_173135.jpg
Skapa konto

Här kommer vattnet in och rören bort till duschen har också fel bockfixturer

Krilleman
Dusch vill man ju ha 45cm in från hörn. Alltså standard mått om det finns plats, vilket du har. Ändra!

Skyddsröret måste skarvas med godkänd skarv från Uponor. Eltape är ingen lösning. Ändra!

Och som du redan skrivit, bockfixturerna är fel vid tvättstället också. Ändra!

Vad blir det på betongen innan golvet kommer på plats? Blir det bara isolering bör du klamma upp dom bättre. Annars finns risk för att det rör sig vid tryckändringar. Det blir ett missljud helt enkelt. Gäller även rören upp till duschblandaren. Det finns ju möjlighet att fästa upp dom bättre nu, men inte sen...

Jag har inte bestämmt ännu vad det det blir på golvet. Men jag ska fästa rören lite bättre.

Nu är bockfixturena bytta. Har dom gjort rätt denna gången?

1444047241774.jpg
Skapa konto

Fortfarande lite tveksam eftersom han först kom med några andra bockfixturer och sa att dessa ska det vara. Men dom passade tydligen inte.. Så då kom han tillbaka med dessa blå

Redigerat:
Golvbrunnen behöver egentligen en fixering under gjutningen för den rör sig rätt lätt.
Men om du gör det själv och bygger upp med EPS underifrån och väger av den igen så kan det såklart fungera.

Jag hade övervägt att ta bort regelbiten under avloppsröret och ersätta med cellplastskiva, till distans istället.
Gör du denna manövern, så lägg cellplast under golvbrunnen också :)
Onödigt att bygga in trä mitt i en cementkonstruktion så.

• Gilla
bossekarlsson och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
Bockfixturerna är rätt.

Men skarven (alltså eltejpen) + extra fixering återstår.

• Gilla
bossekarlsson
  • Laddar…
Min fråga är: hur kan man senare byta innerrör i RiR när man har bockfixtur? Är det ens möjligt?
Faller inte hela idén med RiR?

Krilleman
Det går hur fint som helst. Utbytesnippel och två gubbar. En som skjuter i och en som drar.

Bytte en 14m ledning för ett tag sen, från fördelarskåp ner i platta upp i vägg, bockfixtur ut till blandare.

Snickarna hade skruvat i slangen. Dom fick öppna upp väggen, leta upp den skruven som satt mitt i slangen. I med nytt rör. Klart!

Men då sitter ju det perforerade röret kvar i väggen. Hur går det då med att ett läckande innerrör leder alltid till att vatten kommer ut på synligt ställe?

Bara för att vara helt säker.. Det är alltså ok att väggen går ut förbi bockfixturerna? Fick en bilaga av uponors support och där verka fixturerna vara gjorda för dubbelgips.
Sätter jag dit konstruktionsplaywood 15mm och gips 13mm så kommer det att gå ut till det röda strecket ungefär. Med kakel på plats ut till spiken.
20151007_164542.jpg
Skapa konto

uponor.png
Skapa konto

Krilleman
Det är så det ska vara. Tätskiktet ska vara mot skyddsröret inte fixturen.

• Gilla
bossekarlsson
  • Laddar…
Tack. Då börjar vvs delen snart bli klar:) Glömde säga att när rörmokaren var här och bytte fixturerna så tyckte han min lagning med eltejp var helt okej. Ytterröret var bara till för att kunna byta det invändiga röret enligt honom.
Väntar på att dom ska få hem skarven nu.

Två funderingar till jag har. En lätt fråga och en svår. Finns det något standardmått på håltagning av gips och playwood runt bockfixturena. Ska man göra det så tight som det går eller lämna någon mm frigång?

20151007_165021.jpg
Skapa konto

Avloppsröret är för nära väggen.. Har just nu 7.5cm från reglen till ytterkant. Har läst det ska väll minst vara 6cm från vägg så man får dit tätskiktet riktigt. Jag kommer ju att hamna på 4.5cm när playwood och gips är på plats.

Vad har jag för alternativ?
*Låta det vara som det är. 1.5cm fel kanske inte är hela världen?
*Bara sätta gips och kortla för skåpen som ska vara på väggen.
*Bila i plattan och flytta ut avloppet.
*Bygga ut liten del av väggen så den hamnar över avloppet och sätta dit en vägghängd toalett.

Screenshot_2015-10-09-01-57-44.png
Skapa konto

266514_281_197_thumb.png
Skapa konto

• Screenshot_2015-10-09-01-59-15.png
    Skapa konto
E
Antingen låter du det vara som det är, eller bygger ut en väggbit för en vägghängd mugg. Det är en smaksak.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.