Hej,

Kan någon hjälpa mig där ute. Har en induktionshäll från Gaggenau med modellbetäckningen
CI491113/21.
Det är alltid en djungel att veta hur det ska kopplas in och inte fick man mycket hjälp när man försökte ringa Gaggenau.

Kan någon bekräfta för mig om denna häll kräver 2 eller 3 fas matning? I centralen finns redan framdraget 5 ledare 2,5mm.

Tacks för all hjälp!

Jag bifogar en länk på själva installationsanvisningen(vilket jag tycker inte säger så himla mycket)
http://www.gaggenau.com/se/product/CI491#downloads

S
Går att koppla 1, 2 eller 3fasigt med Nolla och jord.
1Fasigt kräver hög avsäkring, lämpligt i enfaslägenheter.
2Fasigt är bättre och en lösning ifall man har 3fas utan nolla och kastar om en av faserna i centralen till nolla.
3Fasigt är det du ska köra på och då klarar du dig gott och väl på 2.5mm2

Ok. Det är redan framdraget en 5 ledare från centralen. Men det är 100%säkert att den ska kopplas med 3 faser då? Vill bara vara säker så man inte bränner sönder en ny häll.

Kan man kolla det annars på själva hällen? Märkskylten på själva hällen berättade inte så mycket nämligen så jag undrar om man är tvungen att öppna upp hällen?

Jag antar att det är bilden i "mitte" i den bifogade länken jag ska använda mig av

Sorry om jag ev."tjatar" men vill bara kort höra mig för om någon där ute kan 100% bekräfta att hällen ska kopplas med 3 faser enligt den länk jag tidigare bifogade, dvs den "mittersta bilden"
Tack på förhand!

Du kan lita på SueCia. Det är mycket riktigt bilden i mitten under punkt 5 som är mest intressant för din del. Den visar med 100 % säkerhet att hällen kan kopplas in över tre faser, nolla och skyddsjord i vårt system i Sverige med 230/400 N 3N~.

Det ska finnas en inkopplingsanvisning tryckt på själva hällen också, oftast under, som ska visa samma sak. Bruxet kanske inte stämmer exakt med den häll du har i handen.

Detta förutsätter att du verkligen har tre faser och nolla framdraget till uttaget. Det kan du behöva trippelkolla. Avsaknad nolla kan bränna hällen.

Du kan välja vilken du vill av dessa två inkopplingar:
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Eftersom du har trefaser+nolla (nollan är viktig, oberoende av vilken du väljer) så är det 3N-inkopplingen du bör använda.

Det går även att koppla hällen till två faser, om man vill koppla in en ugn på en fas på samma matning som hällen, även om det inte är inritat på någon bild.

Redigerat:
Dum fråga från okunnig men funderar lite över vikten av kabelarea på nollan. Om man kopplar 3st faser med 2.5mm2 kabelarea på 16A, räcker det verkligen med att ha en Nolla på 2.5mm2 kabelarea då? Jag tänkte om man liksom måste "stärka" upp Nollan och ha ex. 4mm2, då spisen kan förbruka 11 kilowatt? Eller är jag helt ute och cyklar.

När det är en trefasanläggning så kan strömmen i nollan bli max det strömvärde som det max kan gå i en fas.
Om du belastar alla tre faserna med 16A vardera så tar strömmarna i nollan ut varandra så strömmen i nollan blir 0A.

http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Trefassystem

Redigerat:
tommib
Nja, det är väl en sanning med modifikation. Med mycket övertoner och annat konstigt kan väl strömmen i nollan i värsta fall bli högre, men det är ju ett riktigt udda fall.... I praktiken blir det vanligen som demmpa säger.

tommib skrev:
Nja, det är väl en sanning med modifikation. Med mycket övertoner och annat konstigt kan väl strömmen i nollan i värsta fall bli högre, men det är ju ett riktigt udda fall.... I praktiken blir det vanligen som demmpa säger.
Tar vi i så mycket det går kan nollan överlastas ca: 70% men det är inget praktiskt fall och särskilt inte i bostäder.

tommib
Vilket är varför jag skrev "i praktiken...". Som vanligt är inte teorin så enkel med trefas men den praktiska tillämpningen, speciellt i detta fall, är inte jättekomplex och klarar sig bra med tumregler.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.