Hej,

Har en gammal CTC 265B som jag tänkte testa att koppla in. Pannan är urkopplad då fjärrvärme dragits in.

Expansionskärlet som sitter på vinden har 3 rör! Ett av rören är rätt smalt och är högst troligt skvallerröret. Jag har alltid trott att man bara har ETT rör från pannan (stigare heter det kanske) till expansionskärlet..

Bifogar en bild på hur expansionskärlets rör set ut på vinden. De två stora rören ser nämligen ut att vara sammankopplade på något vänster.

Kan ta ett kort på kärlet och dess ledningar om det är någon som förstår bättre då.

• exp.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Bifogar en riktig bild på hur det ser ut. Vore kanon om någon kunde förklara hur allt ska vara kopplat.

• exp2.jpg
    Skapa konto
Ser ut som det är kopplat med cirkulation.

Så att expansionskärlet är med i radiator-slingan då eller?

Ser ut som om toppen av pannan går till det grova röret som slutar i toppen av exp.kärl, och botten av pannan går till botten av exp.kärl. Så slipper man få kokhett vatten i exp.kärl.

Det är min gissning.

På min panna så finns det bara ETT ställe där man ska koppla in exp. kärl på. Lite lurigt...

Hej.
Mitt expansionskärl på vinden såg inte riktigt ut såhär... jag är själv helt pinfärsk vad gäller hus och allt därtill men vad jag har förstått så om man har ett öppet system såsom det är med ett expansionskärl på vinden så ska det finnas en svanhals genom taket. Det verkar som du inte har ett sådant???
Mitt gamla exp kärl har tre rör som sticker ur den. ett rör i toppen som går ut genom taket (Svanhals), ett rör på sidan ganska högt upp som jag tror är skvallerröret och ett i botten som är från pannan.
/Kamran

Lägger upp lite bilder här... ;)

• P9180178.jpg
    Skapa konto
  • P9180179.jpg
    Skapa konto
kamran77 skrev:
Mitt gamla exp kärl har tre rör som sticker ur den. ett rör i toppen som går ut genom taket (Svanhals), ett rör på sidan ganska högt upp som jag tror är skvallerröret och ett i botten som är från pannan.
Helt rätt. Med tanke på hur det ser ut, bör du byta ut det.

Immobil... Detta gjorde jag efter röris var hemma och gjorde detta... ;)

• P9180161.jpg
    Skapa konto
  • P9180164.jpg
    Skapa konto
Jo, jag har ett svanhalsrör som kommer ut ur toppen på mitt kärl. Av någon outgrundlig anledning så har jag missat att jag har ett sådant rör på mitt tak :)
Se bild

Kamran, hade du någon koll på varför man har två rör till expansionskärlet?

Jag har en teori nu:
(Se bild) Kan det vara så att "expansionsledning" (2) ska gå till röret som går in i toppen av expansionskärlet och röret som går in i botten på expansionskärlet ska gå till "oblandat varmvatten återledning" (4).

• kollage.jpg
    Skapa konto
  • pannkollage.jpg
    Skapa konto
Kamran. Såg ditt inlägg nu. Röret som försvinner till vänster, vart tar det vägen?
Du har ett slutet system, men det vet du kanske redan.

Hej...
om du menar röret på den nya expansionskärlet så är det skvallerröret... Det är bockat ner till golvet nära golvbrunnen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.