Tja,

Ny på att skriva saker här inne men har följt en mängd olika roliga trådar här inne genom åren.

Jag skulle behöva hjälp med ifall någon kan svara på ifall man kan och borde koppla in ett nytt expansionskärl med flexibel slang.

Lite bakgrundshistoria:
Jag har en äldre IVT 290 A/W från 2008 med ett litet inbyggt 12Liters expansionskärl. Dem senaste 2 åren så har jag behövt springa ner i källaren och fylla upp systemet med vatten. Jag trodde direkt att det var expansionskärlet som sagt upp sig men efter lite samtal från olika firmor så fick jag till mig att se över systemet ordentligt och kolla på det mer noggrant.
Efter lite sökande i våras så upptäckte jag att ett element uppe i hallen hade sagt upp sig och börjat läcka vatten samt även ett element nere i källaren som jag ändå hade för avsikt att plocka bort.

Så jag skriver till lite olika firmor (4st) och ringer några (3st). Av alla dessa så är det endast en som svarar att dem kan tänka sig att ta på sig att byta element och plugga det andra i källaren.
Dock så tar denna mejlkonversationen lång tid och jag hinner själv koppla av elementet i källaren och plugga detta.
Jag fick då efter mycket om och men, en offert på 9000kr efter ROT för att byta ett element med material inräknat.
Elementet är 1200mm långt, 300mm högt och är av typen 21.

Ni får själva komma till punkten ifall ni hade betalat detta. Men jag valde att beställa samtliga saker själv och byta.
Totalt material för 2108kr.

Så efter detta var bytt och det andra var pluggat så kunde jag nu återgå till att testa ifall mitt expansionskärl var fungerandes. Systemet fylldes. Allt luftades. Jag drog bort ventilhatten på expansionskärlet och trycker på den lilla ventilen, och möts tyvärr av vatten.
Så mitt kärl är dåligt och behöver bytas.

Tillbaka till den första frågan då. Jag vill hänga av det gamla kärlet och koppla in ett nytt kärl på väggen sidan om värmepannan(har läst mig till att ett 18Liters borde vara mer optimalt). Och då är jag lite nyfiken på ifall man kan/får/bör koppla in detta med en flexibel slang från den gamla anslutningen och upp till det nya expansionskärlet?

Lägger lite bilder här också och hoppas att man ser och förstår.

Mvh Jesper

• Bild på en vit IVT varmvattenberedare i ett källarutrymme, omgiven av kopparrör och verktyg på ett kaklat golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmepanna IVT 290 A/W i källare med kopparrör och anslutningar; utrustning och verktyg på golvet, inklusive stativ och värmefläkt.
    Skapa konto
  • Bilden visar rörsystem med kopplingar och tryckmätare vid en värmepanna, med en flexibel slang ansluten, i en källare.
    Skapa konto
  • Rött expansionskärl med kopparrörsanslutning.
    Skapa konto
Jag hade bara pluggat röret till den gamla och kopplat nytt kärl efter silen på returledningen ovanför för att underlätta rördragningen. Med slang, menar du flexslang, armerad gummislang eller pex? Finns ju som klarar värme så mer fråga om kostnad?

Solvskaftet Solvskaftet skrev:
Jag hade bara pluggat röret till den gamla och kopplat nytt kärl efter silen på returledningen ovanför för att underlätta rördragningen. Med slang, menar du flexslang, armerad gummislang eller pex? Finns ju som klarar värme så mer fråga om kostnad?
Tja,

Men då menar du att man pressar nya anslutningar på den ledningen?

Med slang menar jag en anslutningsslang likt:
https://www.hornbach.se/p/inloppsslang-vibrapex-600-mm-x-i20-x-i20/8692295/

Eller något liknande den jag länkat till. Spontan tanke är att detta måste vara lättare?

Mvh Jesper

Som sägs inga problem, du kan sätta ett externt kärl var du vill som passar och det gammla kan sitta kvar. Gärna då på den kallaste sidan. säkerthetsventil finns redan så en sådan behövs inte. Det som kan vara bra, är att ha en ventil mellan kärl och system. Detta för att om ska jobbas på systemet så behövs inte att tappa ur så mycket vatten . Lämpligt med en kulventil där den öppen och hantaget tas bort och hängs i snöre på sidan om.

J jonaserik skrev:
Som sägs inga problem, du kan sätta ett externt kärl var du vill som passar och det gammla kan sitta kvar. Gärna då på den kallaste sidan. säkerthetsventil finns redan så en sådan behövs inte. Det som kan vara bra, är att ha en ventil mellan kärl och system. Detta för att om ska jobbas på systemet så behövs inte att tappa ur så mycket vatten . Lämpligt med en kulventil där den öppen och hantaget tas bort och hängs i snöre på sidan om.
Tja,

Skulle helst vilja ha bort det gamla kärlet och använda samma inkoppling till nästa kärl.

Många verkar vara förespråkare till att det gamla kärlet ska sitta kvar. Fattar aldrig varför?

Men då borde det helt enkelt inte vara några problem att göra det likt så jag tänkt?

Mvh Jesper

Jag föredrar att plocka bort allt gammalt skrot som inte fyller någon funktion. Har man obegränsat med utrymme så kan man spara allt gammalt men det gör det även lite svårare att förstå hur värmesystemet fungerar för nästa ägare av huset.

• Gilla
Dublin och 1 till
  • Laddar…
T TommyC skrev:
Jag föredrar att plocka bort allt gammalt skrot som inte fyller någon funktion. Har man obegränsat med utrymme så kan man spara allt gammalt men det gör det även lite svårare att förstå hur värmesystemet fungerar för nästa ägare av huset.
Tja,

Jag är av samma uppfattning. Funkar det inte så ska det bort. Men även en del VVS firmor som jag haft samtal med vill att det gamla ska sitta kvar för att det är enklare?

Men ser någon här ett problem med att använda en slang likt den jag länkade till i inlägg #3?

Mvh Jesper

Slangen du länkade klarar 10 bar och 90 °C så inget problem att använda den.

Jag räknade ut att vårt värmesystem behöver ett expansionskärl på 12 liter. Har du ett större hus och värmsystem än vårt så kanske 12 liter är litet.

T TommyC skrev:
Slangen du länkade klarar 10 bar och 90 °C så inget problem att använda den.

Jag räknade ut att vårt värmesystem behöver ett expansionskärl på 12 liter. Har du ett större hus och värmsystem än vårt så kanske 12 liter är litet.
Tja,

Tack! Då är jag iallafall en bit på vägen.

Jag har ett hus på på ca 125 + 125kvm.
Bottenplan plus källare. Allt med vattenburna radiatorer.

Storleken på 18 liter fick jag till mig av en VVSare som gjorde ett annat jobb för något år sedan. Men ifall detta är rätt eller inte, vågar jag inte svara på?

Mvh Jesper

Jag läste nog fel och vimsade till det. 18 liter borde räcka men det finns beskrivningar av hur man räknar hos tillverkarna av expansionskärl. Problemet är att veta volymen hos systemet. Jag skulle nog våga chansa på att 18 liter räcker men säker går det inte att vara utan att räkna.

J jonaserik skrev:
Absolut ingen avstängning till expansionskärlet!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.