Byggahus.se

Inkoppling av downlights.

4k läst  19 svar

1. N
    Medlem Nivå 7
    Hejsan.

Är i full färd med att renovera mitt vardagsrum.
    Och är nu väldigt sugen på att ha spottar i taket.

Så jag har köpt hem en 12watt led-lampa.
    Denna kopplade jag in i ett uttag och lät stå på i ett par timmar för o se hur varm den blev.
    Den blev knappt ljumen.

Så nu har jag bestämt mig för att jag vill ha 10st sådana spottar i mitt tak.
    Det enda problemet är bara att jag vill inte sänka taket, då det kommer bli för lågt.

Taket består av spånskivor, och direkt ovanför är det plast, och sedan isolering.
    Och överst är det en o-isolerad vind.

Frågan är nu bara vad jag gör för att spottarna inte ska ligga emot plasten?
    Spottarna behöver ett hål på 68mm. Och det är ju precis vad en rot-dosa är.
    Så vad skulle hända om man satte spotten i en dosa och tryckte upp den?

Då ligger ju själva spotten mod dosan, och dosans yttre mot plasten.

En annan fråga är hur man bäst kopplar in detta.
    I dagsläget är det två uttag i taket.
    På en vägg sitter en strömbrytare med två brytare på.
    Den första knappen styr uttag X
    Den andra knappen är trappkopplad med den andra strömbrytaren, som sitter på en annan vägg, och styr uttag Y.

Jag skulle vilja ändra så att de knapparna som är trappkopplade styr båda uttagen i taket.
    och att den andra knappen styr spottarna. Skulle även vilja ha spottarna dimbara.

Finns det någon strömbrytare med en dimmer och av/på knapp med 2väg?
    Hade gärna haft en enkel brytare för att slippa ta upp mer plats på väggen.

Idén ser ut som följande i mitt huvud nu;
    Borra hål för alla spottarna.
    Borra ett hål för Vp-rör rakt upp tills man kommer in på vinden.
    Koppla ihop spottarna tre och tre i kopplingsdosor och dra en kabel mellan dosorna.

Borra ett hål i uttag X och Y upp på vinden och koppla ihop X med Ys kablar.
    Förläng Xs kablar och koppla ihop dem med kopplingsdosorna på vinden.

På så vis borde ju knapp 1 på brytaren styra de båda uttagen, och knapp 2 enbart spottarna.

Men mina frågar är många i huvdet.
    Kommer det räcka med en rot-dosa över spotten?
    Finns det en bra strömbrytare för detta?
    Vad händer när jag gör hål i plasten ovanför taket?

Jag hade en elektriker hemma som gjorde all el i mitt badrum.
    Han borrade bara rakt upp på vinden och drog allt där.

Vill ju inte få mögelproblem om 5 år.

Hoppas ni har svar på mina frågor.
    Tack så länge!

2. Kopparkullen
    Medlem Nivå 6
    Man följer tillverkarens (av armaturen) rekommendationer!
    Vad är det för lampa du köpt?

3. T
    Medlem Nivå 10
    jag skulle personligen inte sätte en 12w led i en rotdosa, kanske en 1w. Seriösast är ju att sätta "pottor" ovanför men jag förstår att det genererar en heel del arbete. Annars är ju en sänkning av taket också en lösning då du får en rejäl luftspalt för kylning och även dold el-dragning.
    har du ngn länk till den tänkta lampan?
    /
    M

4. N
    Medlem Nivå 7
    Tack så mycket för era snabba svar.

Här är lampan som jag beställde hem;
    http://www.ebay.co.uk/itm/12W-4x3W-...ighting_Lamps_Lighting_SM&hash=item46125f40f9

Inget är hugget i sten att det blir den.
    Men jag känner hellre att jag köper 3st billiga om den går sönder. Än tömmer hela plånboken för att köpa en.

Men jag vet inte. 12W kanske är för mycket?
    Har tänkt att det ska bli 11st spottar på 22 kvadrat.

Har ni några andra förslag på spottar, eller någon dunderprodukt för att kunna trycka in i taket så spotten inte ligger mot något. Så får ni gärna länka =)

5. jeppeknaster
    Medlem Nivå 11
    Hur många mA ska lampan ha? Det står på drivaren. Gissar på 300mA.

6. snaggletooth
    Medlem · Nivå 13
    Specifikationerna på kina-led brukar sällan stämma, och vid 300mA så blir effekten i så fall ca 4 - 5W, vilket iofs inte ställer till några större problem med värme om det är trångt.

7. jeppeknaster
    Medlem Nivå 11
    Gillar inte den falska marknadsföringen. Överallt på aliexpress och ebay ser man 3w leds som säljs som 9w. Gav just en säljare sämsta tänkbara feedback. Som jag har förstått det ska en 3w diod ha över 500mA, gärna 700 för att ge 3w(x3). En 1w diod ska ha 300-350mA för att ge 1w. Så om man köper en 9w led med en drivare på 300mA är det bara 3x1w, dvs man är blåst.

Det sämsta är när de skriver att det är 3x3w men på bilden ser man att det står 3x1w på drivaren...

Redigerat 3 sep 2013 19:51
  8. Kopparkullen
    Medlem Nivå 6
    Du kan nog glömma rotdosa... Det får aldrig plats, spot + drivare.
    Som tidigare skrivits så får du regla ner eller lyfta på isoleringen på vinden och lägga pottor.

Att bara borra upp på vinden och koppla där uppe fungerar ju.... Men det måste tätas ordentligt så inte kondens rinner ner i spotten.
    Jag skulle inte vilja ha det så i mitt hus...

Lyfter du isoleringen så har du ju redan dina 2 rör till lamputtagen, kapa det ena och gör en slinga från potta till potta och det andra går till båda lamputtagen.
    Och lägg tillbaka isoleringen (y)

Spontant känns det som om 10 st är för många för 22 kvm, men jag har inga erfarenheter av dessa spottar.

9. V
    Medlem Nivå 6
    Tänk på att när du kopplade in den för att pröva så hade du den förmodligen i det "fria" och då håller den sej nog sval, men om du trycker in den i en liten dosa i ett isolerat tak så blir den nog fort varm.

så taksänkning, alt. Få till pottor från vinden.

• Laddar…
  10. N
    Medlem Nivå 7
    Jag blir ändå lite fundersam.
    Jag tycker den 12watt jag köpt lyser riktigt mycket.
    Och nu blev det nog några fler hål i taket än vad jag först tänkt.

Så tänkte gå ner till samma modell fast 9watt.

På drivaren står det inget om ström, utan bara 200-240volt in. Och 4x3watt.

Men om jag köper en 9watt så tror ni inte det blir några problem med värmen, om jag bara ser till att den inte ligger mot direkt mot isoleringen?

11. jeppeknaster
    Medlem Nivå 11
    Åhå! 4x3w enligt drivaren, inte helt fel. Trodde jag aldrig när jag såg det kompakta formatet på spotten. 42mm djup brukar man bara se på 3w. Attan att de inte finns vita, har ju inte ett silverfärgat tak:)

Hur är färgen på ljuset tycker du? Inte åt det gröna hållet?

12. N
    Medlem Nivå 7
    Tack för era svar!

Jag har nu precis lagt i spotten i en glasburk med silikontätning tillsammans med en inknölad strumpa.
    Tänkte låta den ligga där i en stund för o se hur varm den blir.

Ja, det är lite synd att de inte finns i vitt. Har letat som fan.
    Men tycker inte den ser dum ut alls när den sitter i taket.

Angående ljuset så lyser den faktiskt precis så som jag tänkt.
    Inte åt det gröna alls, utan smått åt det blåa.

Men vad tror ni om en 9watt direkt mot isolering?

13. P
    Medlem Nivå 1
    Hej

Varje tillverkare skall bör ha framtagna monteringsanvisning där montering mot brännbara material och omgivande material bör framgå. Produkten kan i så fall vara undermåligt testad eller under fel omständigheter. Ju mer fakta om en produkt som går att få fram desto bättre!

På produkten står ingenstans hur mycket ljus som kommer ur den.. Alltså lumen/ watt... Det är alltså mycket svårt att avgöra och jämföra hur mycket den lyser i förhållande till en halogen. Krav på detta finns numera i EU.

Bra att veta är att LED som dras med färgstick oftast inte tål tidens tand utan blir värre och kommer troligtvis ge mer markant färgstick.

14. N
    Medlem Nivå 7
    Får tacka för era svar.

Tänkte nu inhandla en krondimmer.
    Men känner att jag har lite dålig koll.

Det ser ut som följande nu;
    Strömbrytare ett, har två knappar.
    En vanlig enkel knapp, och den andra knappen är trapp-kopplad med strömbrytare två.

Jag antar att det smidigaste och billigaste är att ha kvar trapp-kopplingen på vanlig enkel knapp.
    Och då ha dimmer på den vanliga enkla vägen.

Men då är bara frågan vad jag ska ha för någon?
    Om man sätter i en sån lös dos-dimmer.
    Måste man ha förhöjningsram till själva strömbrytaren då?

Ge mig gärna lite tips på vad som kan fungera.
    Jag har noll koll =)

15. snaggletooth
    Medlem · Nivå 13
    Är du säker på att dessa spottar funkar med dimmer? Det står nämligen ingenting om det i länken, så innan du springer iväg och köper dimmers så borde du nog kolla upp det.