Halloj!
Någorlunda ny husägare och dyker upp nya frågor då och då.
Har ett inkommande vattenledningsrör som jag har tre funderingar kring:
1) Snuddar man vid den så vinglar den till lite lätt. Min fråga är om man bör fästa kopparröret med några fästen? Är det något man får göra eller måste man kontakta kommunen?
2) Någon som vet vad typen av inkommande rör heter? Den nedre delen verkar vara av plast/gummi, är det något som man fortfarande har idag eller bör det bytas ut?
3) OM (God forbid) man skulle få en akut läcka någonstans runt inkommande ledningen som inte går att stänga av, vem ringer man till i såna fall för att stoppa vattnet, 112?
Tack!
Mvh
Kalle
Någorlunda ny husägare och dyker upp nya frågor då och då.
Har ett inkommande vattenledningsrör som jag har tre funderingar kring:
1) Snuddar man vid den så vinglar den till lite lätt. Min fråga är om man bör fästa kopparröret med några fästen? Är det något man får göra eller måste man kontakta kommunen?
2) Någon som vet vad typen av inkommande rör heter? Den nedre delen verkar vara av plast/gummi, är det något som man fortfarande har idag eller bör det bytas ut?
3) OM (God forbid) man skulle få en akut läcka någonstans runt inkommande ledningen som inte går att stänga av, vem ringer man till i såna fall för att stoppa vattnet, 112?
Tack!
Mvh
Kalle
Inkommande ser ut att vara PEM. Det är vad som är standard i dag. Mätaren borde sitta i stadigt i en konsoll. Se till att fixa det vid nästa mätarbyte. Allt utom mätaren är ditt ansvar. Ja du bör fixera röret bättre.
Den borde funka
https://www.vvsbutiken.nu/category.html/vattenmatare-konsoler
https://www.vvsbutiken.nu/category.html/vattenmatare-konsoler
Nja, det är bra att ta något som inte kräver att koppling och ventil innan mätaren byts.
Moderator
· Stockholm
· 56 280 inlägg
För att sätta en riktig vattenmätarkonsoll, så behöver man stänga av vattnet i gatan. Oftast tillåter ihte kommunen att någon annan än deras personal gör det. När det är avstängt kan en röris montera vattenmätarkonsollen. Och därefter kommer kommunens perosnal att öppna i gatan igen, och plombera kopplingarna till mätaren.
På den linkade produkten högre upp skall mätaren monteras istället för röret man ser i mitten.
Det blir en rätt dyr operation, iom. att du behöver ha både kommunens gubbar och din egen röris på plats samtidigt.
I nuläget är det troligen bättre att skaffa några rörklammers av lämplig dimension. Och fixera rören. Ta installationen av konsoll i samband med nästa mätarbyte.
På den linkade produkten högre upp skall mätaren monteras istället för röret man ser i mitten.
Det blir en rätt dyr operation, iom. att du behöver ha både kommunens gubbar och din egen röris på plats samtidigt.
I nuläget är det troligen bättre att skaffa några rörklammers av lämplig dimension. Och fixera rören. Ta installationen av konsoll i samband med nästa mätarbyte.
Kontrollera också att båda avstängningsventilerna före och efter mätaren fungerar. Dessa vill du ska fungera om du skulle få en vattenläcka någonstans i huset. Då vill man inte behöva vänta på att kommunen kommer ut och stänger av i gatan (och den kranen kan dessutom visa sig vara trasig den också)
Fungerar de inte så se till att byta dessa och då sätter du även in en konsol samtidigt.
Fungerar de inte så se till att byta dessa och då sätter du även in en konsol samtidigt.
Vi hade en läcka före mätaren och före första avstängningen för några år sedan. På kvällstid, typ 22.000 och behövde följaktligen få vattnet avstängt i gatan. Vi hittade då ett journummer på kommunens (?) hemsida, så det kom ut en gubbe 30 min senare och stängde av vattnet i gatan. Bara en liten läcka så 30 min var ok, men hade det sprutat hade vi blivit blöta…
För att fixa det fick vi ha dit röris och Vattenverkets/VAsyds personal/kommunen. Röris för att fixa rören, VAsyd för att bryta plombering på mätare (de passade på att byta mätare också) och kommunen för att sätta på vattnet. VA syd hade då som önskemål att den nya mätaren skulle monteras i hållare, så vi fixade det samtidigt. Har för mig att de sade att det skulle bli krav när mätare byts framöver?
För att fixa det fick vi ha dit röris och Vattenverkets/VAsyds personal/kommunen. Röris för att fixa rören, VAsyd för att bryta plombering på mätare (de passade på att byta mätare också) och kommunen för att sätta på vattnet. VA syd hade då som önskemål att den nya mätaren skulle monteras i hållare, så vi fixade det samtidigt. Har för mig att de sade att det skulle bli krav när mätare byts framöver?
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Gänga det kulventil på inkommande vattenrör till toan
Vatten & Avlopp -
Fukt källare, via rör för inkommande vatten
Vatten & Avlopp -
Byta inkommande vatten trots kopparrör?
Vatten & Avlopp -
Går det använda Relining på gammalt inkommande vattenrör?
Vatten & Avlopp -
Inkommande och utgående rör från värmepump i samma isolering?
Värmepumpar