Hej!

Vi har nyligen gjort en inglasad och isolerad utealtan och jag skulle vilja höra ifall det har utfärdats rätt. Jag har inget större kunnande så jag hoppas att ni kan förstå vad jag menar.

Huset är byggt på sprängsten och har krypgrund. Krypgrunden har avfuktare. Altanen har då byggts utanför krypgruppgrunden dvs i anslutning och mot huset medan 3 av de 4 huvudpelarna som håller i altanen har byggts på husets stödmur ( om det nu heter så). En pelare har byggts på en massa som har gjutits. Resten av golvet hålls ihop av lecablok.

2 Bjälklag ansvarar för att hålla taket på plats. Ett är av virke och det andra där glasdörrarna sitter på är av metall.

Min största oro handlar om torpagrunden, eller vad man ska kalla det för. Mellan grunden och altanens golv. Jag är orolig för kondens och om det kan angripa altanen. Runtomkring huset finns stuprör som avleder vatten så jag tror inte att större vattenpölar samlas där. Jag ser även att snickaren har kastat under golvet massa mineralull och reglar. Han menar på att detta är av nytta för att förebygga kondens från marken. hmm.

Hur går era tankar?

• Nybyggd inglasad utealtan med isolering, ansluten till ett hus byggt på sprängsten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Utealtans konstruktion med träbjälkar, gjuten pelare, isolering och underliggande krypgrund.
    Skapa konto
  • En grund under en altan där träreglar stödjer en betongfundamentkant och isolering syns mellan bjälkarna.
    Skapa konto
  • Inglasad utealtans konstruktion med isolering, träbjälkar och mineralull mellan grund och golv.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.