Fick en skön julklapp i år (not).

Så här ligger det till. Igår kväll kom det det inte längre något vatten från våra kranar, lagom kul inför julafton! Min första tanke var att vi kanske använt för mycket vatten och eftersom vår borrade brunn om 80 m alltid (iaf 10 år, dvs så länge vi bott i huset) givit lite klent med vatten så har det hänt förr. När det hänt tidigare har det dock bara varit att vänta så har vattnet kommit tillbaka. I dessa lägen har jag inte heller behövt göra något då pumpen har automatisk start/stopp (stannar efter typ 30 sek om borrhålet är torrt och provar att starta igen efter 5 min osv). Känns ju inte helt troligt att brunnen helt plötsligt sinat även om det säkerligen kan ske, känns mer troligt att något är knas med pumpen.

Pumpen är en sänkpump av märket Grundfos SQ2-85 (enfas). Tittar jag på hydropressens tryckmätare arbetas ett visst tryck upp, men då aldrig mer än till typ 1,2. Det får mig att tro att pumpen inte lagt av helt, det verkar ju ändå pumpas upp vatten? Hur som helst, när jag stod vid proppskåpet (automatsäkrat) så hörde jag ett brummade/knastrade, ljud som aldrig funnits där tidigare. Provade då att slå av pumpens säkring varpå ljudet upphörde. Det får mig att tro att pumpen trots allt inte mår så bra. Är dock ingen mästare på detta så jag vet inte. Ljudet låter ju iaf inte som det ska så något knas är det ju.

Är ju lite panik nu kan jag säga. Helt fel tillfälle att bli utan vatten med låghelg och hela kalaset =(
Mycket tacksam för all vägledning jag kan få.
/(not) Gr8

• Gilla
5.2 racing
  • Laddar…
Jobbig sits!

Och med alla helger dessutom.
Du får nog snabbt som attan skaffa ett antal 20-liters vattendunkar,
så du får vatten till matlagning, toalettspolning och nödtorftig hygien.

Var felet ligger är det inte lätt att veta.
Kanske dåligt med vatten i borrhålet. Har du kollat med grundvattennivåer i området?
Kanske att pumpen är kass.

Men VVS-firmor och kommunens vattenverk har säkert någon jourverksamhet som du kan rådfråga,
och kanske få lite snabbhjälp från.

Men under tiden: Fyll vattendunkarna i närmaste tätort eller hos hjälpsamma grannar.
Jag tror att de flesta grannar ställer upp vid sådana här problem med vatten, och att låna ut dusch och tvättmöjligheter. Det kan till och med stärka granngemenskapen. Det finns inget som får oss att må bättre än att hjälpa andra i nöd!

Att du börjar problemlösningen med att skriva här på bygga hus visar i alla fall att du bemästrar situationen med lugn och metodik, i stället för att drabbas av panik. Du kommer nog att lösa det här, det är jag övertygad om!

Om det låter från centralen, brummande/knastrande, kan det finnas glappkontakt i matningen till pumpen.

Tack KnockOnWood och AndersS för era svar, uppskattar att det finns hjälpsamma människor! Tack också för tips om kommunens vattenverk eller VVS-firma med jour, det ska jag kolla upp snarast. Ja, med tanke på helgerna så är ju läget lite besvärligt, men å andra sidan kanske det är nyttigt ibland att inte ha det så otroligt bekvämt hela tiden. Nu har vi fyllt en massa dunkar med vatten hos en granne och får även låna dusch, tvättmaskin etc när vi så önskar. Goda grannar och vänner finns det sån tur var gott om. Allt brukar ju lösa sig till slut, vägen dit kan dock vara lite krokig :p

Liten uppdatering: Tror inte det byggs upp något tryck utan det är helt enkelt vatten som rinner tillbaka från rören. När jag provat ett par gånger till blir trycket i pressen max 0,3-0,4. Mao är min best bet att pumpen är död.

Funderar också på om det är möjligt att kolla ner i borrhålet för att se om där finns vatten. Känns dock som om det kanske inte är så lätt eftersom det lär vara kolsvart. Kan ju lysa med en ficklampa men jag vet ju inte hur långt ner vattnet står. En möjlighet skulle ju så klart vara att skapa någon form av lod (lina med något fastbundet längst ner) och sänka ner i hålet för att se om där finns vatten. Finns det något annat sätt att kolla om där finns vatten? Har jag öppnat borde det väl också vara möjligt att höra om pumpen går? Något ljud måste den ju ändå ge ifrån sig när motorn går.

Ja, dramat fortsätter och jag ska försöka uppdatera eftersom jag själv tycker det är så tråkigt att läsa något spännande inlägg som abrupt tar slut innan man vet slutet.

Önskar alla en fortsatt God Jul!

Om du håller handen på slangen från pumpen upp ut hålet samtidigt som du slår på pumpen kan du känna om det händer något...
Är det rätt ström fram till pumpen?
Vet att när vi hade trefaspump kunde det bli lite knas när en säkring gick... Men det är väl troligt att det bara är 220v

Konstigt det där att pumparna verkar veta när det är röda dagar och lång helg.
Känner med dig Gr8 och hoppas ni fick en bra jul ändå.
God fortsättning!

Gr8 skrev:
Hur som helst, när jag stod vid proppskåpet (automatsäkrat) så hörde jag ett brummade/knastrade, ljud som aldrig funnits där tidigare. Provade då att slå av pumpens säkring varpå ljudet upphörde.
Varför tar ingen fasta på detta i felsökningstipsen. Ett tydligt fel som givetvis är det första man börjar med att avhjälpa. Antagligen inte konstigare än att dra åt ett par skruvar på automatsäkringens polplintar.

• Gilla
PAF
  • Laddar…
MathiasS skrev:
Varför tar ingen fasta på detta i felsökningstipsen. Ett tydligt fel som givetvis är det första man börjar med att avhjälpa. Antagligen inte konstigare än att dra åt ett par skruvar på automatsäkringens polplintar.
Troligen för att vi inte är så bra som du! :)
Vad roligt om det är så enkelt.
Let us know!

mogge_73 skrev:
Let us know!
Håller med, allra helst om man inte orkar läsa hela tråden tex # 3 :)

mogge_73 skrev:
Let us know!
Näe det kan ju inte alla vara förstås, men nu var det ju anders som löste gåtan redan i nr 3 som sagt.....

cadforall
I suggest tapped tank or pool of water. This is used in Montenegro. Water accumulation tank

Var har du pumpens motorskydd? Sitter det i anslutning till elcentralen med pumpens säkring? Motorskydd är en inte helt ovanlig felkälla, och kan avge märkliga ljud när de inte fungerar.

Ett bra verktyg när man ska felsöka sådant här är en tångamperemeter. Med den kan du kontrollera om pumpen faktiskt arbetar eller inte. Mät strömmen i en ledare till pumpen när den är igång. Är strömmen någonstans i mellan 0,5-1 x nominella strömmen (pumpens effekt / 230 i ditt fall) så fungerar pumpen förmodligen som den ska elektriskt och felet beror på något på den "blöta sidan", såsom igensatt inlopp, trasig impeller/ringar/eller vad för typ av pump det nu är. Trist i så fall för då måste du ha upp pumpen ur brunnen för att få ordning på detta.
Är strömmen markant mindre än den nominella strömmen (mest troligt 0) så är det förmodligen fel i det elektriska någon stans. Med lite tur sitter felet i så fall i någon komponent som är mer lättåtkomlig. Sök dig framåt från säkringen, via motorskyddet, pressostaten eller annan styrautomatik fram till kopplingsboxen i brunnen och försök hitta avbrottet. Är strömmen markant större än nominella strömmen så borde motorskyddet lösa om det beror på att pumpen går tungt. Men om något är fel i elmatningen till pumpen så är det inte säkert att det löser så även hög ström kan med lite tur indikera att felet finns på marknivån.

cadforall skrev:
I suggest tapped tank or pool of water. This is used in Montenegro. Water accumulation tank
Har byggahus.se drabbats av ett virus? Eller är det en cyberattack från Jugoslavien?

cadforall skrev:
Föreslår du att TS skulle pumpa sitt tappvatten från sin pool? :thumbdown:
I sverige har vi normalt ett övertryck i vattensystemet typ 6 bar eller däromkring, många andra länder kör med lågtrycksystem men det har sina nackdelar:mad:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.