Hej, glad vvs amatör som jag är trodde jag det var enkelt att koppla in en handdukstork på rören där dom andra elementen sitter. Men jag får ingen värme på den medans alla andra radiatorer är varma. Jag har kopplat in den som mitt "paint-ritade" schema visar samt luftat av handdukstorken. Men det varma vattnet slutar någonstans där jag har ritat en pil. På handdukstorken har jag satt två "rattar" som är inköpta på Biltema i tron att dessa skulle fungera som termostat och strypventil på returen. Men hur jag än vrider på dessa händer inget.
Däremot när jag har öppnat luftventilen och släppt ut en massa vatten så kommer det varmt vatten efter ett tag och då har handdukstorken varit varm en stund för att sedan snabbt svalna.
Kan man göra så här, är jag helt fel ute? Ska jag skrota termostat och strypventil och låta den gå på för fullt hela tiden?
Nån som har ett tips innan jag ger mig in i amatörens kamp och skruvar så allt går sönder istället... :x
//Bosse
Däremot när jag har öppnat luftventilen och släppt ut en massa vatten så kommer det varmt vatten efter ett tag och då har handdukstorken varit varm en stund för att sedan snabbt svalna.
Kan man göra så här, är jag helt fel ute? Ska jag skrota termostat och strypventil och låta den gå på för fullt hela tiden?
Nån som har ett tips innan jag ger mig in i amatörens kamp och skruvar så allt går sönder istället... :x
//Bosse
Produkter som diskuteras: "paint"
Arbetsbelysning The Painter Rapid
Perfekt vid målning
370 kr inkl moms
Läs mer
Är du helt säker på att du inte har enrörssystem i huset?
Alla andra radiatorer är kopplade så att värmen går på ett rör och returen på en annan rörstam. Jag tolkar det som parallella. Om det skulle vara serie så är det väl så att det som kommer ut från ena elementet går in i det andra. Så jag gissar att jag inte har ett enrörssystem...eller?
Redigerat:
Om det är som du ritat är det tvårörs!
Stäng alla termostatventiler på alla radiatorer och ha bara handdukstorken öppen. (vreden utdragna) På så sätt jobbar bara pumpen mot handdukstorken och forcerar med all luft. Ställ gärna upp pumpen om det går!
MEN: är det gägntape jag ser under muttrarna? Där ska det verkligen inte vara det då dessa tätar koniskt!
Stäng alla termostatventiler på alla radiatorer och ha bara handdukstorken öppen. (vreden utdragna) På så sätt jobbar bara pumpen mot handdukstorken och forcerar med all luft. Ställ gärna upp pumpen om det går!
MEN: är det gägntape jag ser under muttrarna? Där ska det verkligen inte vara det då dessa tätar koniskt!
Tackar för informationen, det ska jag testa när det inte är så varmt ute. Nu har jag ingen lust att dra igång värmen.
Pumpen står fullt redan.
Gängtejpen ska jag ta bort...
Pumpen står fullt redan.
Gängtejpen ska jag ta bort...
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden