Jag har kopplat koax stjärn nät i mitt hus och när jag igår kopplade in min TV direkt till en antenn jag testat med så fungerade det att få in alla kanaler direkt!
Men när jag idag kopplade in antennen via mitt stärn nät bestående av en MACAB delningsfilter 8 portar + 1 ingång där jag dragit in kabeln från antennen så får jag inte tag i en enda kanal efter att ha scannat om banden med min TV med inbyggd digitalbox.
Finns det någon maxlängd för koax? Tror totala längden från antenn till tv är ca 75 m.

Eller kan det vara ett kasst filter?
Hur kan man testa vidare?

Tacksam för hjälp!

/T
 
Redigerat:
Förstärkare???

Delningsfilter= Tappdon 8 utgångar ca -10dB på varje utgång
75 meter kabel? Kanske -4dB förlust på låga frekvenser och ca -25dB på höga.
Muxarna ligger på övre frekvensbandet från E21 till E69. Så generellt kanske -15dB till -25dB förlust på bara kabel.
Uttag? Slututtag eller genomgångsuttag? Slututtag -2dB, genomgångsuttag -6dB till 13dB förlust.

Så ut ifrån antenn säg 65db generellt. -15(kabel) -10dB(tappdon) -8dB(uttag) ger kanske ca 35dB till boxen som kan vara verkligen på gränsen.

Min grundregel vid installationer. 1 antenn - 1 box, 1 antenn - 2boxar(kan funka)
1 antenn - 3 till ?boxar ska vara med förstärkare så nära antenn som möjligt.
 
monostump skrev:
Förstärkare???

Delningsfilter= Tappdon 8 utgångar ca -10dB på varje utgång
75 meter kabel? Kanske -4dB förlust på låga frekvenser och ca -25dB på höga.
Muxarna ligger på övre frekvensbandet från E21 till E69. Så generellt kanske -15dB till -25dB förlust på bara kabel.
Uttag? Slututtag eller genomgångsuttag? Slututtag -2dB, genomgångsuttag -6dB till 13dB förlust.

Så ut ifrån antenn säg 65db generellt. -15(kabel) -10dB(tappdon) -8dB(uttag) ger kanske ca 35dB till boxen som kan vara verkligen på gränsen.

Min grundregel vid installationer. 1 antenn - 1 box, 1 antenn - 2boxar(kan funka)
1 antenn - 3 till ?boxar ska vara med förstärkare så nära antenn som möjligt.
Oj, det var mycket nya grejer för mig som jag varken tänkt på eller visste något om. På delningsfiltret så står den 11db på varje utgång. Jag använder 7 st utav dessa ut till mina rum i huset.
Sedan kommer jag in med en från antennen till delaren.
Jag har tillfälligt den inkommande kabeln på rulle eftersom jag inte vet än var jag permanent skall placera min antenn. Spelar det någon roll? Kan det bildas en störningar eller så om jag har det på det viset?

Mina uttag är macab uttag med tre stycken moduler i samma grunka. När och hur/vilken skall man använda? Om det är slututtag eller genomgångsuttag vet jag inte. Men jag skulle gissa att det är slututtag då jag har dragit ett stjärn nät...
 
11 dB:s dämp på varje utgång på ditt tappdon. Vare sig du nyttjar 1 utgång eller 8 utgångar.

Ett färdigt slututtag har bara anslutning för inkommande kabel.
Ett genomgående har anslutning för in och utgående kabel.
Men ett genomgående uttag kan likväl vara ett slututtag.
Tre moduler i uttag? Alltså radio, tv och sat då alltså.

Varje meter kabel som nyttjas innebär dämpning på signalstyrkan samt en del på kvaliteten på signalen.
 
OK. då har jag definetivt ett slututtag.
Jag får ta och kolla om den antenn jag har är ok också. Jag fick den av svärfar för att testa med och han har haftt den på vinden sedan mitten av 80-talet. Kanske inte är den optimala för nutidens digitala värld?
Det kanske var därför jag inte fick in tv4, när jag kopplade antgennen direkt in i tv''n utan bara SVT kanalerna.

Har du något bra tips på någon förstärkare i mitt fall. Köper man till bättre pris på nätet kanske? Bor i Gbg så det kanske även finns någon bra affär man kan gå in och köpa ifrån direkt...
 
En antenn från 80-talet är absolut inte det optimala. Det kanske är så att den antennen är avstämd och anpassad för det lägre bandet på UHF.
Muxarna (där kanalerna finns) är utspridda i hela UHF-bandet.

Visst att det kan funka om det är bra kräm från sändarmast men även här "trashas" kvaliteten på signalen. Mestadels av de nya antennerna som säljs idag har F-anslutning. Mycket av det här är även för att göra den HF-tät. Alltså att ingen yttre påverkan av annat ska störa. Klassikern är moppen eller gräsklipparen som alstrar brum ifrån motorn och tändspolen och stör inkommande signal. :/

Kjell.com både när det gäller förstärkare och antenn.
Mastförstärkare rekommenderar jag starkt med tanke på din struktur av nät.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.