P Peter787 skrev:
Detta är REN OCH SKÄR LÖGN.
Riksdagsledamoten Alexandra Anstrell (M) som med tillgång till Riksdagens utredningstjänst, ställde en interpellation till dåvarand Miljö- och klimatminister Per Bolund (MP) om vindkraftverkens spridning av mikroplaster.
Vindsnurrorna är tunga, i interpellationen anges 20 ton per blad, en snurra har normalt 3 blad, så de väger 60 ton.
Uppskattningarna som anges i interpellationen är att 10% av vindsnurrans vikt eroderar under verkets livstid på 15 år.
Så ett enda vindkraftverk släpper då ut 6 ton mikroplaster under sin livstid, 400 kg per år, drygt ett kilo PER DAG.
I slutet av 2022 fanns det över 5000 vindkraftverk i Sverige, som totalt förgiftar Sverige med nästan 5.5 TON mikroplaster PER DAG.
Som vanligt alltså.

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Mängden.
D djac skrev:
Så intressant, då kan det inte vara många båtar som skrotats, när börjar det tror du?
det skrotas mängder av båtar över hela världen

• Gilla
djac
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Riksdagsledamoten Alexandra Anstrell (M) som med tillgång till Riksdagens utredningstjänst, ställde en interpellation till dåvarand Miljö- och klimatminister Per Bolund (MP) om vindkraftverkens spridning av mikroplaster.
Vindsnurrorna är tunga, i interpellationen anges 20 ton per blad, en snurra har normalt 3 blad, så de väger 60 ton.
Uppskattningarna som anges i interpellationen är att 10% av vindsnurrans vikt eroderar under verkets livstid på 15 år.
Så ett enda vindkraftverk släpper då ut 6 ton mikroplaster under sin livstid, 400 kg per år, drygt ett kilo PER DAG.
I slutet av 2022 fanns det över 5000 vindkraftverk i Sverige, som totalt förgiftar Sverige med nästan 5.5 TON mikroplaster PER DAG.
Det hade ju varit klädsamt med en källa på påståendet...

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Unikt namn
13th Marine 13th Marine skrev:
Hittade denna

https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...dkraft-och-spridning-av-mikroplaster_h810718/

Exakt hur mycket plast som lossnar är inte allmänt känt, men uppskattningar har gjorts där man utgått från att bladen på ett verk kan tappa omkring 10 procent av totalvikten under sin livslängd, vilket skulle kunna innebära sex ton lossnad plast, beräknat på bladens totalvikt på 60 ton (3 x 20 ton) och en livslängd på 15 år.
Mycket plast blir det.

Unikt namn Unikt namn skrev:
Hittade denna

[länk]

Mycket plast blir det.
En person påstår detta, jag ser ingen mer fakta bakom påståendet...

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Blir exakt allt som eroderar bort till mikroplast?

P
useless useless skrev:
Ingen aning, antagligen inte men helt säkert mer än vad
Du har tillgång till Google va ?
Annars är det Interpellation 2020/21:718 Vindkraft och spridning av mikroplaster

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
P
useless useless skrev:
Ingen aning, antagligen inte, men helt säkert mer än vad "Naturskyddsföreningen" påstår = 645 kilo totalt för alla Sveriges 5000+ vindsnurror per år.
Det låter helt osannoligt med 645 kg, normalt brukar ju sanningen ligga någonstans i mitten, så kanske ((800000-645)/2) + 645 = 400322,5 kg (cirka 400 ton) totalt utsläppt över Sverige per år. :geek:
Jag tror ju mer på Riksdagens utredningstjänst som ska vara ett opolitiskt hjälpmedel för våra folkvalda jämfört med Naturskyddsföreningen som närmast är en underavdelning till Miljöpartiet.
Det måste vara jätteenkelt att väga vindsnurrans blad som byts ut pga. förslitning och jämföra med vikten som nytt.

Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
djac och 2 till
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Ingen aning, antagligen inte men helt säkert mer än vad

Du har tillgång till Google va ?
Annars är det Interpellation 2020/21:718 Vindkraft och spridning av mikroplaster
Du som påstår nått, du får länka...

Nu har det länkats redan, och såvitt jag kan se är det bara en politiker som påstår detta utan att komma med några källor...

EDIT: Länka gärna till rapporten från Riksdagens utredningstjänst, jag kan inte hitta någon...

Redigerat:
P
En person påstår detta, jag ser ingen mer fakta bakom påståendet...
Och du presenterar dina argument med data från en norsk branschorganisation för vindkraftföretag, hög tillförlitlighet må jag säga.
Tyvärr har ju den svenska Naturskyddsföreningen inte heller någon objektiv tillförlitlighet längre, den är kidnappad av den gröna vänstern.

• Gilla
Anonymiserad 170696 och 1 till
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Och du presenterar dina argument med data från en norsk branschorganisation för vindkraftföretag, hög tillförlitlighet må jag säga.
Känns lite mer seriöst än siffror som någon har dragit ur röven kan jag tycka...

• Haha
Mikael Karlsson4999
  • Laddar…
P
Du som påstår nått, du får länka...

Nu har det länkats redan, och såvitt jag kan se är det bara en politiker som påstår detta utan att komma med några källor...

EDIT: Länka gärna till rapporten från Riksdagens utredningstjänst, jag kan inte hitta någon...
Alla politiker använder Riksdagens utredningstjänst, t.o.m. Miljöpartiet.
Det finns nog aldrig en publicerad rapport på de individuella uppdrag politikern/politikerna beställer.
Kanske möjligt att hitta i någon verksamhetsberättelse från Riksdagens utredningstjänst.

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
P
Känns lite mer seriöst än siffror som någon har dragit ur röven kan jag tycka...
Follow the money..vem har något att vinna eller förlora...
Du verkar inte förstå, men jag är rätt säker på att de flesta andra inser att pengar styr allt för mycket.

• Gilla
Anonymiserad 170696 och 1 till
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Alla politiker använder Riksdagens utredningstjänst, t.o.m. Miljöpartiet.
Det finns nog aldrig en publicerad rapport på de individuella uppdrag politikern/politikerna beställer.
Kanske möjligt att hitta i någon verksamhetsberättelse från Riksdagens utredningstjänst.
Jag ser inte ens en hänvisning till var Alexandra hittat sina siffror...
Du påstår att det är från RUT, jag kan inte se det nämnas någonstans.

P Peter787 skrev:
Follow the money..vem har något att vinna eller förlora...
Du verkar inte förstå, men jag är rätt säker på att de flesta andra inser att pengar styr allt för mycket.
Du tror inte vindkraften har mycket att förlora på om de mörkar sina "utsläpp"?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.