1 645 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Ingen fuktspärr vid stamrenovering??
Jag har precis haft min far på besök för att renovera mitt badrum. Han hävdar att tätskikt endast behövs vid skarvar och i hörn om väggarna är gjorda av betong så han gjorde enligt följande bilder:
http://home.student.uu.se/anbo3445/bad.htm
Som synes fanns redan ett tätskikt för golvet som lades vid stamrenoveringen 1992 och detta går upp en decimeter på väggarna runt om hela badrumet. När vi rev ut kaklet på väggarna så fanns där inget tätskikt vilket jag tyckte var märkligt, betongen var dock snustorr ändå. Väggen vid badkarets långsida är gips då underlaget blev för gropigt för att kakla på så där har han lagt fuktspärr från golv till tak samt en decimeter ut på väggarna vid badkarets kortsida.
Min oro kommer sig av att en plattsättare sagt att väggen kan ta skada trots att det är betong och nu går jag i valet och kvalet att riva ut skiten och lägga fuktspärr på ALLA väggar. Finns det någon möjlighet att skära bort fogarna och med ett fint verktyg lossa plattorna utan att skada dem då de suttit 4-5 veckor??
Frågan är bara varför de inte la fuktspärr på väggarna vid stamrenoveringen??
http://home.student.uu.se/anbo3445/bad.htm
Som synes fanns redan ett tätskikt för golvet som lades vid stamrenoveringen 1992 och detta går upp en decimeter på väggarna runt om hela badrumet. När vi rev ut kaklet på väggarna så fanns där inget tätskikt vilket jag tyckte var märkligt, betongen var dock snustorr ändå. Väggen vid badkarets långsida är gips då underlaget blev för gropigt för att kakla på så där har han lagt fuktspärr från golv till tak samt en decimeter ut på väggarna vid badkarets kortsida.
Min oro kommer sig av att en plattsättare sagt att väggen kan ta skada trots att det är betong och nu går jag i valet och kvalet att riva ut skiten och lägga fuktspärr på ALLA väggar. Finns det någon möjlighet att skära bort fogarna och med ett fint verktyg lossa plattorna utan att skada dem då de suttit 4-5 veckor??
Frågan är bara varför de inte la fuktspärr på väggarna vid stamrenoveringen??
Jag är ingen plattsättare men jag tycker det låter märkligt att inte sätta en fuktspärr på betong, betong är inte ett tätt material och fuktskadad betong blir porös.
Vad fick du för ytbeklädnad efter stambytet?
Om det var en våtrumsmatta eller glasfiberväv så är inte någon fuktspärr nödvändig bakom dessa material för det är VT-system(Vattentäta).
Vad fick du för ytbeklädnad efter stambytet?
Om det var en våtrumsmatta eller glasfiberväv så är inte någon fuktspärr nödvändig bakom dessa material för det är VT-system(Vattentäta).
Ta det lugn! Väggen har ju inte tagit någon skada innan med samma system (utan spärr) så det verkar fungera bra. Det finns spärrregler för trä och för betong och dom behöver inte vara lika. Jag skulle inte tänka på att riva kakel....
gaia
gaia
badrum med betongvägg på övervåning så skall det mig veterligen vara fuktspärr fullt ut...
dock så ändrades reglerna för detta typ precis i den vevan... 90-94 om jag inte är felinformerad...
antagligen därför de antagligen bara kört fuktspärr nedåt...
dock så ändrades reglerna för detta typ precis i den vevan... 90-94 om jag inte är felinformerad...
antagligen därför de antagligen bara kört fuktspärr nedåt...
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Säkringen går vid användning av varmluftsugn
El -
Bygglovet förenklas - regeringen går vidare med förslaget
Artikelkommentarer -
Lägga in nytt parkettgolv - radonfolie, fuktspärr eller ingendera ?
Golv -
Fuktspärr vid renovering av gästtoalett utan dusch
Badrum -
Laga kakel i badrum vid medelhavet - ingen fuktspärr
Badrum